OPERATORS PROFICIENCY CHECK

Igår var det alltså meningen att jag skulle göra min Operators Proficiency Check (OPC) men på grund av den rådande strejken torsdag till fredag var även simulatorpasset inställt. Trafiken är idag lördag åter igång delvis för Skyways del men parterna står väldigt långt ifrån varandra vilket kommer att medföra ytterligare strejkdagar måndag den 7 juni till onsdag den 9 juni. Denna strejk kommer om den utbryter innebära att betydligt fler bolag strejkar än bara regionalbolagen som nu under de senaste dagarna. Flygtorget och Pilotföreningen har lagt ut en artikel om detta om ni vill läsa mer.

http://www.flygtorget.se

http://www.swealpa.se/


Åter till OPC:n, OPC:n är bolagets kontroll av att piloterna och görs en gång var sjätte månad. Denna gång kommer det fokuseras på Fokkerns el- samt brandsläckningssystem vilket säkerligen kommer medföra en del fel inom dessa två områden. Timmarna i simulatorn som är cirka fyra till antalet kommer innehålla två LOFT-pass som denna gång är två flygningar dels mellan Sundsvall och Umeå samt därefter Umeå och Luleå. Det gäller alltså att färdplanera dessa flygningar som man gör inför varje flygning utifrån det material vi har fått utsänt. Under flygningarna kan allt möjligt hända där det gäller att felsöka och lösa de problem som uppstår, i regel brukar det vara lättare fel att åtgärda så att man kan fortsätta till sin förutbestämda destination utan att göra en diversion...men det vet man ju aldrig så det gäller alltid att ha sådan plan i baktanken. Därefter kommer det dock bli en SOFT-del där det fokuseras på riktiga nödsituationer som motorbrand och motorbortfall. För att bibehålla sin CAT II-status, landningar vid väldigt dålig sikt, gör man även ett par inflygningar under dessa siktförhållanden.

Allt är i stort sett färdigt vad gäller planeringen till detta men man kan ju alltid läsa på allt möjligt inför en OPC och det har jag väl tänkt att göra i helgen för man vet ju aldrig när man sedan kommer bli inplanerad i simmen, känns som det kan bli med väldigt kort varsel.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Tjena igen.

Tänkte fråga dig om bra foto platser på Arlanda. Den enda jag vet är ju själva utsikts platsen och jag är rätt ny på det här med att fota flygplan så undrar om du har något bra ställe på Arlanda där man kan stå

2010-05-30 @ 20:29:31
Postat av: Alex

Tjena Mattias,

Detta är verkligen mitt område så här har jag mycket att tipsa om! Skicka ett mail till mig ([email protected]) så ska jag beskriva lite närmare var du kan stå runt flygplatsen.

2010-05-30 @ 22:32:56
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0