KURVADE INFLYGNINGAR

En gråmulen dag idag vilket är rätt bra när man har examensarbetet i fokus. Läste en intressant nyhetsartikel imorse om att SAS fått tillstånd att som första flygbolag få göra kurvade inflygningar till Stockholm/Arlanda. Kurvade inflygningar betyder att inflygningarna baseras på GPS-systemet istället för ILS som alla andra bolag gör sina inflygningar till Arlanda med hjälp utav. Tillståndet gäller flygplanstypen Boeing 737NG till bana 01R och har fått namnet av sin S-formade kurva som inflygningen tydligen ger upphov till. Detta är ytterligare ett steg till att göra de gröna inflygningarna ännu grönare med lägre bränsleförbrukning och mindre buller i närområdena som följd.

Efter all kritik som SAS ständigt får kan man gott belysa allt som bolaget verkligen gör och har gjort för branschen. Det är nog få flygbolag i världen som gjort så mycket och verkligen varit innovativa för att göra flygningen så  smidig som möjlig med allt vad gäller web-check in, välja plats, fingeravtrycksigenkänning, baggage drop etc. vilket för övrigt många flygbolag ännu inte har infört. Rent flygoperativt har de alltid varit långt framme med egna ruttmanualer, simulatorkomplex i före detta SAS Flight Academy här på Arlanda och numera ett stort miljötänkande i procedurer vid inflygningar med mera. Med det sagt avslutar jag detta inlägg med en bild på en SAS 737NG på inflygning till bana 26 förvisso men det är i alla fall Arlanda. Imorgon blir det genomgång av ILS-platen som önskades av en läsare tidigare, passar ju rätt bra att förklara hur alla andra får göra sina inflygningar efter dagens inlägg men givetvis så sker ju merparten av SAS alla inflygningar också med hjälp av ILS.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0