HOME OF THE ICELANDER

Tänkte bjuda på ett riktigt häftigt filmklipp idag som jag blev tipsad om av en av mina läsare i förra inlägget. Det är ett filmklipp med Flugfélag Islands Fokker 50 på dess riktiga hemmaplan och inte här på låglandet i Sverige som den spenderat sin tid de senaste månaderna. Islänningen är för övrigt en av de Fokkrar jag har flugit allra mest i flottan för tillfället med 13,8 h loggade i högersätet. Jag gillar den verkligen även om den har crossbar, den känns helt enkelt en aning nyare och fräschare...men det är den å andra sidan också. Tycker även målningen är riktigt snygg vilken jag äntligen kunde få på en bra bild med klarblå himmel häromdagen!

Kan hända att ni behöver scrolla ner en aning för att se filmklippet när ni klickat på länken, men ni kommer nog inte bli besvikna när ni ser den. Kanske en aning flygrädda i och för sig framöver vad vet jag!? :)

Flugfélag Islands Fokker 50 - Approach to Isaferdur, Iceland

Flugfélag Islands Fokker 50 med registrering TF-JMM

Kommentarer
Postat av: Kenneth G

Whaooo vad häftigt! En sådan landning skulle jag gärna vilja vara med om. Lite skillnad mot att flyga in på Bromma eller Arlanda.

2010-05-14 @ 12:14:40
Postat av: Alex

Ja riktigt coolt, real flying! Häftigt att få göra en sådan inflygning någon gång ja, men Bromma är rätt häftigt det också! :)

2010-05-14 @ 23:30:47
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: JH

Nicee. En vän tog mig dit en gång e FSX och bad mig försöka landa. Efter ett antal kraschar så lyckades jag! det glädjer mig att se hur likt det är i FSX och verkligheten, även om verkligheten skiljer sig rejält. Har länge försökt hitta tillbaka och komma på namnet och så postar du detta, super bra ju.



Happy landnings ;)

2010-05-15 @ 09:15:31
Postat av: E

Tja!

Jag undrar om man använder flight directorn vid landningar. T.ex vid en visuel approach. Är det inte bara ställa in runway heading, alltitude på 0000 och VSI:n på -800 på autopiloten och sedan följa korset ner mot landningsbanan. Eller använder man bara visuella referenser vid visuel approach?



tack för en bra blogg!

2010-05-15 @ 09:26:03
Postat av: Staffan

Lite som vänster medvind till 29L på Ljungbyhed. Terräng till höger och Bonnarpssjön under ;-)



Kan tänka mig att den inflygningen blir ganska spännande när det är starka vindar!

2010-05-15 @ 10:18:14
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Alex

JH,

Det var ju lägligt att filmklippet dök upp här på bloggen då. Det hade varit häftigt att få uppleva det på riktigt samtidigt som det hade varit lite skrämmande...man vet aldrig hur det blåser intill de där bergväggarna.



E,

Man kan ju använda flight directorn vid visuell inflygning om man känner för det och ställa heading och vertical speed själv. Men det blir ganska omständigt så man brukar vara rätt snabb på att koppla ur helt och hållet! :) Även om det är en visuell tar man ju hjälp av de instrument som finns och följer en eventuell glidbana på ILS, kan ju till och med koppla glideslopen till flight director på en visual om du känner för det. Det är ju fritt fram nästintill hur man vill lägga upp det hela.



Staffan,

Ja det är ungefär samma feeling på de två inflygningarna! ;)

2010-05-15 @ 14:32:00
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0