BOKTIPS: NAKNA PILOTEN

Har nu haft tre hellediga dagar som har ägnats åt en del plugg vad gäller examensarbete och Human Factors-kursen. Examensarbetet tar sin tid och det ska det förvisso göra, arbetet är på 15 högskolepoäng vilket betyder 10 veckors arbete. Detta skulle då bli 400 h som man ska lägga på detta om man nu arbetar på som en vanlig studievecka, åtta timmar om dagen alla veckans vardagar. Det blir väl helt enkelt fortsättning på detta imorgon också ifall man inte blir inringd, jag går nämligen på en standby-period från torsdag till tisdag.

I Human Factors-kursen har jag precis slutfört en av böckerna som tillhör kurslitteraturen som ska läsas och det är dessutom en bok jag varmt kan rekommendera. The Naked Pilot heter den och den är verkligen fängslande, det är svårt att sluta läsa när man väl börjat. Tror även den kan intressera de som inte är så insatta flygbranschen faktiskt, författaren beskriver hur människan fungerar i olika situationer.....normala som onormala som har eller kunnat leda till haveri. Det är många olyckor som tas upp med andra ord och författaren försöker gräva djupare än att bara säga att det är piloten som gör fel, för det mesta ligger det alltid något bakom som gör att piloten eller ska man säga människan gör som den gör!


Kommentarer
Postat av: Conny

Verkar vara en intressant bok.

Finns den på svenska?

2010-05-05 @ 20:32:22
Postat av: Renas

Då var boken beställd! Får se hur det kommer att gå då jag är grymt seg på att läsa om det inte är en bok som verkligen fångar en! :D

2010-05-05 @ 20:56:33
Postat av: Alex

Conny,

Nej, det gör den nog inte. Tror inte det är några problem med förståelsen trots det.



Renas,

Där ser man, vad kul! Hoppas jag inte lurat på dig köpet nu bara! Det skulle i så fall vara precis ibörjan den kan ha lite tendens till att vara seg men det är ytterst lite det. Därefter kommer den verkligen igång...svårt att sluta då!

2010-05-06 @ 11:03:52
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Latto

Typiskt att du skulle läsa den ;)! Härlig "flyg-blogg" förresten!

2010-05-06 @ 15:20:18
URL: http://lattoo.blogg.se/
Postat av: Alex

Latto,

Hehehe, var faktiskt tvungen att läsa den men det ångrar jag inte iofs för den var väldigt lärorik. Jag antar dock att det var titeln på boken som fick dig att kommentera idag! ;)

2010-05-06 @ 23:26:33
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0