BARBER POLE

Utöver den nål som visar den indikerade hastigheten som man flyger med finns det även en röd/vit-randig nål på hastighetsmätaren. Denna polkagris kallas barber pole och markerar den hastighet vilken man inte får överstiga, förkortas Vmo och står för max operating speed. Överstiger man denna kommer en varning för overspeed och detta hörs genom ett klickande ljud i cockpit, denna varning kallas även klacker och går inte att undgå.

Barber polen ändrar faktiskt läge beroende på vilken höjd man befinner sig på, vilket betyder att man har olika max hastighet på olika höjder. Vmo på Fokkern är 224 kt upptill 21 000 fot och avtar sedan till 206 kt uppe på 25 000 fot. Gasreglagen har man så gott som alltid längst fram i Fokkern från och med att man drar på för start tills det är dags att börja sjunka. Detta förutsätter dock att man stiger konstant upp till cruisehöjd vilket man oftast gör om man startar från någon av utebaserna. Startar man däremot på Arlanda kan man istället stegvis få klareringar att stiga till olika höjder vilket gör att man kanske kommer upp på en höjd där man måste avstanna ett tag innan man kan stiga vidare. Här får man då vara beredd att dra av lite på gasen för att inte hastigheten ska gå över barberpolen och klackern börjar låta.

Trycket gör att luftens densitet är högre på de lägre höjderna än när man är uppe på de högre. Hastigheten är beroende av antalet luftpartiklar och om trycket är högt eller om det är riktigt kallt befinner sig molekylerna tätare ihop vilket bidrar till en högre indikerad hastighet. Vid FL140-150 behöver man inte oroa sig så mycket för att man ska få overspeed för här är luften så pass tunn och luftpartiklarna färre till antalet vilket sänker den indikerade hastigheten.

Trots mitt lilla resonemang ovan så var nålarna bra nära varandra på FL180 på turen hem från Vilnius i måndags. Det var med andra ord ovanligt kallt just den dagen och på den höjden. Jag hoppas jag har kunnat förklara på någorlunda begripligt sätt hur barber polen fungerar, det här med hastigheter inom flyget är verkligen invecklat och det finns flertalet olika hastigheter med olika innebörd. Men jag tror jag nöjer mig med det idag och visar bilden på polkagrisen istället...kan ju i och för sig tillägga att det inte kom någon varning, inte denna gång i alla fall men det händer emellanåt annars, speciellt när man sjunker! :) 



De två nålarna överlappar till och med varandra uppe på FL180!


Kommentarer
Postat av: fredde

Vill bara återigen tacka för en superintressant och aktiv blogg! Jag lär mig väldigt mycket. Som en egen liten pilotskola ;) hehe.



Ha det gött!



Fredde

2010-03-18 @ 22:40:50
Postat av: Alex

Härligt, det är det som är meningen med min blogg!



Alltid kul med positiv feedback samt att få bekräftelse på att man lär ut något. Jag lär mig samtidigt mycket själv eller i vart fall får djupare förståelse. Inte helt lätt att förklara saker och ting så att även de som inte är insatta i flyget ska förstå men det är mitt mål i alla fall.



Ha det bra och tack för kommentaren!

2010-03-19 @ 00:26:39
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

Halloj!



Vilken spännande blogg :D Min pappa jobbar som pilot i Dubai för flygbolaget Emirates. Själv har jag också funderat att bli pilot ;-)

Ha en mysig kväll!

2010-03-23 @ 19:23:05
URL: http://amandafalk.se
Postat av: Alex

Hej Amanda,



Det var roligt att höra, tackar så mycket! Jaså gör han, häftigt! Vad flyger han för typ? Då har du varit några gånger i Dubai då kan jag tänka mig?



Det är väl aldrig försent att bli pilot, många blir det först när de är lite äldre även jag.



Ha det bra!

2010-03-24 @ 17:55:14
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0