VINTERN HÅLLER I SIG!

Vädret på Arlanda och i hela Stockholm också för den delen har idag varit så långt ifrån vår man kan komma tror jag. Har snöat konstant hela dagen och nu är där återigen ett vitt snötäcke på marken efter att det under de senaste dagarna töat bort ganska rejält annars. Sikten är inte heller bra, brukar ha kontrolltornet lite som riktmärke på hur bra sikten kan vara och nu för tillfället ser jag inte det alls från rummet. Skulle tippa på att det är cirka 5 km till tornet härifrån, får kanske mäta mer exakt någon annan dag. Men sikten är visst betydligt sämre än så vilket det aktuella vädret på flygplatsen visar på följande METAR. Dessa rader beskriver vädret vid tidpunkten på Arlanda (ESSA) då den utfärdades vilket kan utläsas på de första siffrorna till den 21:e klockan 1650 UTC.

ESSA 211650Z 34016KT 0800 R01L/P1500N R19R/1000VP1500N R01R/P1500N R19L/P1500N -SN BR FEW003 BKN007 M03/M03 Q1001


Vad betyder då alla övriga siffror?

34016KT = Medelvinden under de senaste 10 min kommer från 340 grader och har en styrka på 16 knop

0800 = Den generella sikten i området är lika med 800 m

R01L/P1500N = Sikten längs med bana 01L är mer än (P) 1500 och ingen tendens till förändring (N=no change)

R19R/1000V1500N = Sikten längs med bana 19R varierar (V) som lägst 1000 m och som mest mer än 1500 m under de senaste 10 min, ingen tendens till förändring.

R19L/P1500N = Sikten längs med bana 19L är mer än 1500 m och ingen tendens till förändring

-SN = Lätt snöfall

BR = Fuktdis

FEW003 = Få moln på 300 fot

BKN007 = Brutet molntäcke på 700 fot

M03/M03 = Första M03 anger temperaturen som är lika med -3°C och den andra M03 är daggpunkten vilken också är -3°C vilket betyder dimma när dessa sammanfaller.

Q1001 = Lufttrycket 1001 hPa

Inget direkt lysande flygväder med andra ord men prognosen eller TAF:en som den också kallas säger att det ska bli bättre senare ikväll/natt. Får väl ha en liten genomgång av TAF:en också framöver men framtill dess får man hoppas på en förbättring så att man kan njuta av utsikten under morgondagens flygningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0