TEMA: FOKKER-FOTO!

Kort inlägg innan kvällens aktiviteter som består av en tur till Uppsala för att fira klasskamraten Josef, han blir nämligen 30 år! Ytterligare en till den skaran i klassen med andra ord, själv har man ju några år kvar som tur är! : )

Dagen började med tunga moln över Stockholm och ska jag vara helt ärlig har man nog inte fått gjort mycket nytta idag direkt. Blivit en hel del fixande framför datorn. Molnen sprack dock upp till en klarblå himmel framåt lunch och då var det inte fel att ta lite frisk luft ute vid inflygningen till bana 26. Fick äntligen en bra bild på Air Baltic's Fokker 50 som var på besök från Riga, rätt färgstark stjärtfena får man säga!

Denna typ av bild är väl egentligen inte det svåraste att ta men det finns i alla fall två saker att tänka på...dels att få den mitt i bild det vill säga varken förskjuten vänster/höger eller upp/ner samt att man inte ska använda sig av för snabb slutartid för då fryser man propellrarna helt och det ser inte bra ut! En slutartid på 1/250 - 1/320 är rätt lagom men det gäller att hålla stadigt i kameran så att det inte blir skakningsoskärpa. Det var dagens lilla fotoskola, hoppas ni får en trevlig lördagkväll!


Bilden är tagen med Canon EOS 50D med 100-400L mm USM med följande inställningar: ISO 100, f/13, 1/320.


Kommentarer
Postat av: jan häggström

tjena

janne från sthlm, växte upp på esse,skå,arlanda fanns inte dåc cyklade till essb,engelsmännen flög fotogen-vicke,ryssarna il-14,o sas convair 440

måste bara säga din blogg e super,bor sen 12 år i världens båsta stad, gissa HELSINGBORG förstås



snälla flyg lågt och sakta



M V H

Janne (65)

2010-03-20 @ 20:43:31
Postat av: Alex

Hej Jan,



Vad roligt att höra, tack för kommentaren! Låter som den gamla goda tiden med stor variation på flygplanstyperna, häftigt att ha varit med om detta antar jag! Jag märker själv vilken utfasning det varit på flygplanstyper bara under de 10-15 år som jag fotograferat. När jag började var det betydligt vanligare med Tristar, DC9/10, BAC 1-11, Tu 134/154 med mera.....men det går ju inte att jämföra med dina upplevelser.



Jaså, helsingborgare också? Det kan ju inte bli bättre, kan bara hålla med...det är världens bästa stad. Tror aldrig jag kommer flytta därifrån permanent.



Tack så mycket än en gång, feedback uppskattas alltid. Fokkern går varken högt eller snabbt så det är nog lugnt på den fronten! :)



MVH

Alex

2010-03-21 @ 09:42:56
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0