TÅG vs FLYG

Tidig förmiddag fortfarande och jag har redan varit uppe och vänt i Stockholm, sitter nu tror det eller ej på ett tåg. Efter den här vintern är det väl inget snack vad valet faller på vanligtvis. I och för sig så flyger jag helst i alla avseende, inte direkt oväntat kanske men det finns inte så mycket att välja på mellan Kristianstad och Helsingborg. Är alltså på väg till Helsingborg för första gången på flera månader och det blir därför bloggning direkt från tåget. Det blir bara ett kort besök i Helsingborg för att hämta upp lite saker som man märkt att man saknar i Stockholm.

 

Över till flygningarna då, det blev som planerat att man fick flyga den inhyrda islänningen idag och under stiget upp till FL190 fick man se på en väldigt fin soluppgång. En del moln under oss på vägen upp men när vi närmade oss Stockholm öppnade det upp sig rejält. Blev en fin sightseeing tur både för oss i cockpit och passagerarna skulle jag tro, speciellt i och med att vi fick göra en och annan 360 gradare mitt över Stockholm city i väntan på vår landning. Väldigt fint får man säga! Efter det blev det landning på den nya banan på Arlanda 01R vilket var första gången för mig.

 

Bara en kort paus på marken på grund av att turen upp till Stockholm var i motvind tog flygningen tog lite längre tid än den brukar. Denna vind kunde vi nu på nervägen istället utnyttja som medvind och landade därför en bra bit innan tidtabell. Kom inte riktigt upp i mitt rekord men väl 319 knop i förhållande till marken vilket är ungefär 590 km/h. Starten från Arlanda var också ganska häftig, efter start från 01L norrut blev det nästan att man vände på en femöring och styrde söderut redan innan banan var slut under oss. Kan ju tillägga att vi dessutom startade från en intersection, det vill säga inte från banänden! Det är bra power i Fokkern med andra ord!

 

Pratt Whitney 125B motorn kan producera 2500 hästkrafter som bäst.



Groundspeed på 319 knop kan man se att man har om man tittar i övre högra hörnet.

 


Kommentarer
Postat av: filip

Du skriver i första bildtexten att motorn kan producera 2 500 hk. Man brukar väl inte använda hk till jetmotorer (snarare kraft, kN), eller beror det på vilken sorts jetmotor det är(turboprop (fokker 50) vs turbojet vs turbofan)?

2010-03-09 @ 21:58:54
Postat av: Alex

Ja, 2500 hästkrafter stämmer och det brukar man ange för turbopropmaskiner. För flygplan med turbojet eller turbofan är det snarare dragkraften man anger ja! Stämmer bra med din analys med andra ord!

2010-03-10 @ 16:57:18
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0