HIMMEL & HELVETE

Tiden gick snabbt igårkväll och prioriteringen föll på att vara utvilad inför morgondagen än sitta uppe och skriva på ett blogginlägg. Det är givetvis så det måste vara också och det gäller att man är utvilad och fit for fight när man har ansvar för så pass många människor när man sitter där framme. Nu kommer i alla fall ett inlägg från gårdagens och dagens flygningar.

Start från Arlanda igår i strålande solsken blev det och därefter en liten omväg till Bromma via Halmstad. Alltid lika roligt att komma till Bromma, dels för att den ligger mitt i city och dels för de något annorlunda procedurerna man måste göra vid in- och utflygning pga bullernivåerna. Jag flög de två första sträckorna medan kapten Leif fick agera PNF, det blev landning bana 30 på Bromma vilket betyder att man gör inflygningen österifrån och passerar nästan rakt över Globen! Under linetraniningen är det nästintill upp till en själv hur mycket man vill flyga men jag lät i varje fall Leif få flyga den sista sträckan ner till Halmstad innan nattstoppet där. Jag tycker faktiskt det är minst lika roligt att vara PNF och man sitter verkligen inte sysslolös som många kanske tror annars. Dagens besättning bestod även av flygvärdinnan Sara och i och med att ingen av oss har Halmstad-bas blev det gemensam middag på kvällen. Efter dagens himlafärd blev det istället en tur ner i helvetet eller rättare sagt Lilla Helfvetet som var namnet på restaurangen. Mycket gott var det i alla fall och väldigt trevligt också för den delen!


Malmö Aviation har liksom Skyways också ett "albino-plan" vilket man för övrigt flög idag.



Cabin report som vi får från flygvärdinnan så vi vet var passagerarna sitter någonstans med tanke på tyngdpunktsläget. Tio vuxna blev det till slut och jag vet inte hur flygvärdinnan hann med att avbilda alla passagerarna på den korta tiden på marken men det gjorde hon tydligen, ett riktigt konstverk!

Dagens flygningar blev i omvänd ordning från gårdagens och började då med Bromma och även denna flög jag. Vinden hade nu vänt och det blev landning bana 12 i relativt dålig sikt och snöfall. Idag var det bra ös på Bromma med många Malmö Aviation Avros samt alla andra inrikesbolag som trafikerar flygplatsen med BAe Jetstream 31/41, Saab 340/2000, Atr 72 men även en Dornier 328 från ett danskt bolag. Hela atmosfären på Bromma är att det känns vädligt trångt och att det är rent ut sagt jäkla ös med maskiner hit och dit, speciellt såhär tidigt på morgonen. Efter en liten försening på grund av det var en del last som skulle säkras i det bakre lastutrymmet kom vi sedan iväg. Jag var fortfarande PF och fick därmed göra den branta utflygningen från Bromma som inte direkt kan vara så komfortabel för passagerarna vad gäller ljudnivån, vibrationer och lutningen på flygmaskinen. Hade varit intressant att veta om det verkligen blir tystare i närområdet runt Bromma än om man gjort en vanlig utflygning med lägre effekt på motorerna. I vart fall så slutade flygningen med en sidvindslandning i Halmstad där det nu hade blåst upp ganska rejält, aldrig fel att få öva lite mer på dem. Har faktiskt inte varit så mycket sidvind annars på de flygningar jag har gjort tycker jag.


Imorse stod det tre Skyways-plan på plattan i Halmstad, två Fokkers och en liten "söt" Jetstream.Tro det eller ej men denna lilla maskin tar faktiskt 19 passagerare!

Nu är jag tillbaka på Arlanda igen dock och skulle egentligen varit ledig imorgon och på torsdag men ett trevligt samtal nu precis resulterade i ännu fler flygningar och det redan imorgon. Inte lönt att packa upp väskan med andra ord - Kristianstad nästa!


Bästa tänkbara service med kaffe, fralla och kexchoklad på FL180.



Hyfsad parkering på märket och som dessutom var utan guidning, lagom nöjd kapten! :)



Kommentarer
Postat av: Conny

Hihi! Vilken rolig lapp från kabinen! Hihi!



Städas Fokkern bara på nattuppehållen?



Guidning in till gate/parkering ja.....när behöver man det?

Alltså en person som viftar med spadar och lysbloss under mörker........



Jag tänker på tex en 737 in till gate på ARN,då ser de väl en tavla på väggen som de styr efter?



Och är det bara en viss färg det får vara på blossen under mörker?



Kanske värt ett inlägg om detta?

2010-03-23 @ 17:30:54
Postat av: Staffan

Kaffe på level, inte mycket som ändrats sen Cirrustiden med andra ord!



/Staffan :-)

2010-03-23 @ 19:48:39
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Paddy

Du sänker iaf medelåldern på Skyways ;)

2010-03-23 @ 21:12:47
Postat av: F

Nätterdahl, ständigt denne Nätterdahl ;)

2010-03-23 @ 23:24:50
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Alex

Conny,

Flygvärdinnan städar av det värsta vid varje stopp, storstädningen sker vanligtvis efter sista flighten på dagen men vet inte hur omfattande den är egentligen.



Kan försöka få till ett inlägg om guidningen senare, ska i regel alltid komma ut en rampkille och vifta med händerna där det inte finns tavlor som guidar en. Mer om det senare med andra ord.

Bra förslag!



Staffan,

Inte direkt, inte efter att jag och Johannes införde våra termosmuggar iaf! :)



Paddy,

En aning kanske! ;)



F,

Ja det får man säga, riktigt skön lirare!

2010-03-24 @ 08:57:44
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: F

Nu ligger lirar'n Nätterdahl även ute på min blogg...fast i en lite yngre upplaga :)

2010-03-24 @ 20:51:33
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Alex

Hehe, vet inte var men jag har sett den bilden tidigare faktiskt! Jag hade nog inte kunnat gissa att det var han om jag inte visste. Rätt utsvängda byxor också får man nog säga. Good old times eller?

2010-03-25 @ 16:40:58
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: F

Aha, jag länkade över bilden till din kollega Mattias blogg för någon månad sedan i samband med att han flög med Leif. Borde varit där du såg bilden.

Good ol' tajms, ja. I PA-28an bakgrunden har man fått sitt luftdop...och varit flygsjuk x antal ggr. Att kärran fortfarande flyger är banne mig otroligt, med tanke på vad gänget utsatte henne för - kanske främst innan Leif kom med i bilden. Två veckor på botten i en sjö, t ex

2010-03-25 @ 23:19:37
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Alex

Det är nog så det är ja, kul att se den i alla fall! Jag har aldrig flugit PA-28 utan det är bara Cirrus, Bulldog och Diamond på enmotorsidan. Låter som det var lite vilda västern förr i tiden! ;)

2010-03-27 @ 07:36:49
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: F

Lite mer tokigheter, ja... och går man än längre tillbaka så blir det nog ännu värre av den varan ;)



Även din blogg finns med i min länklista nu. Du hamnade högst upp :P

2010-03-27 @ 09:35:18
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Alex

Sjysst! :)

2010-03-27 @ 17:04:34
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0