VBY-ARN-SFT-ARN-VBY

Dagens slinga gick som vanligt till Arlanda först och sen vidare mot Skellefteå och tillbaks igen. Efter gårdagens snöstorm var det ett flertal personer som hade problem att ta sig fram på de igensnöade gatorna. På flygplatsen hade man antagligen fått jobba ett tag med att rensa banan och för att få till tillräckligt bra bromsvärden. Bromsvärdena var tillräckligt bra för att starta som tur var trots att det blåste ganska rejält med sidvind som samtidigt drev in ännu mer snö över banan. Ser faktiskt rätt häftigt ut samtidigt som det ser ut att blåsa betydligt mer än vad det gjorde.

Iväg bar det sedan från bana 03 med mig som PNF, upp igenom snöfallet som vi rätt så snabbt kom igenom ändå. På de större flygplatserna som Arlanda finns det ett flertal frekvenser att byta till under inflygningen, så man har att göra även som PNF på den här korta flygningen. På Arlanda var där också rejält med snö och plogbilarna körde i ett fram och tillbaka på de två öppna banorna, taxibanorna och ramperna. Markpersonalen hade också problem att komma fram till vår Fokker så det dröjde ett tag innan vi fick markström och kunde få väskorna avlastade.

Nästa sträcka var det Skellefteå som gällde vilken vi inte kom till igår på grund av vädret men idag var där nu betydligt bättre. Skellefteå är nog den längsta flygningen som flygs av Skyways och tar cirka 1,5 timme, lite skämtsamt sa vi att vi var ute på en "longhaul"! Humorn är på topp i cockpit som ni märker! Uppe på level fanns där en del tid att diskutera och fördjupa sig i bland annat FMS:en, vilket närmast kan liknas med en vanlig GPS som man har i bilen. I denna lägger man in sin planerade flygrutt och sedan följer autopiloten denna om man nu valt att den ska flyga efter FMS:en, det gör man i regel alltid om man inte fått en specifik kurs att följa av flygledarna. Ändringar kan också uppstå under flygningens gång och man får ofta istället en direktklarering till ett specifikt fix (VOR, NDB eller liknande), detta fick vi ganska omgående när vi kommit upp på FL190 genom att vi skulle flyga till en punkt som gav oss "12 miles final to runway 10". Detta knappade man in på FMS:en och bekräftade det hela med ett knapptryck, därefter svängde autopiloten upp en aning och siktade istället in sig på denna punkt som nu ersatt den tidigare flygrutten. Runway 10 på Skellefteå saknar ILS så det blev istället till att göra en icke precisionsinflygning på VOR:en. Molnbasen var rätt hög så vi hade bankontakt nästan innan vi påbörjade proceduren och jag gick snabbt över till att istället handflyga. Landningen blev helt okej och man var nu i Norrland!


Skellefte...som de säger även om det stavas med ett Å på slutet!



Soligt och fint på höjd!

På plattan stod en City Airline Embraer 145 komiskt nog när vi landade men vad jag hörde på radion så kan det inte ha varit någon av mina klasskompisar som satt som styrman på den flighten. Jag hade dessutom inte så mycket tid på att fokusera på det utan här var det verkligen snabba ryck på turnarounden. Från det att vi kom in på plattan till det att vi taxade ut igen gick det 15 min! Då hade alltså passagerarna från Stockholm gått av och de som skulle med ner till Stockholm gått på, väskorna hade blivit lastade och kapten varit ute och gjort PFI, inte illa va!?



Idag i alla fall hade inte City Airline en chans att matcha vår turnaround-tid på 15 min!

Jag flög tillbaka till Arlanda igen och det blev liksom tidigare en "longhaul" i alla fall mätt i Fokker-mått hehe! Vädret var riktigt fint när vi steg ut från Skellefteå med en fin klarblå himmel en bit upp men framför oss såg det betydligt vitare ut och det kom vi senare in i. När vi närmade oss Arlanda blev det en "constant descent"-inflygning som görs med hjälp av FMS:en, man försöker få till ett jämn sjunkhastighet hela vägen ner utan att behöva avstanna på någon höjd. Bana 19R var i användning så det blev så gott som raka spåret för oss in med tanke på att vi kom norrifrån. När vi bröt igenom molnen på finalen stod där en av SAS amerika-flighter, en Airbus A330-300, och väntade på att vi skulle landa. Kändes väldigt häftigt att den fick stå och vänta medan jag skulla landa den allt mindre Fokkern!

Nu var det dags för flygplansbyte innan sista flygningen till Visby och det blev nu SE-LIT istället för SE-LEU som vi flugit tidigare under morgonen. Björn flög denna sträcka men överlämnade spakarna till mig innan landningen så att jag fick göra denna. Var en aning medvind till bana 21 på Visby men helt inom gränserna, man måste planera en aning så att man verkligen kommer rätt in på glidbanan med tanke på vinden och att man verkligen får ner farten så man kan fälla ut både klaffar och hjul. Men det lyckades och efter den sättningen var det slut på dagens äventyr. Nu på eftermiddagen har jag även hunnit med en promenad i ett iskallt Visby och nu även ett blogginlägg, nu väntar relaxavdelningen på hotellet där det både finns vanlig bastu, ångbastu samt pool.



Strand Hotel i Visby, mitt hem under veckan!



Rummet med en riktigt skön säng, sov gott i den men det kan ju också bero på att man var rätt trött efter dagens flygningar.



Uniformen får vila ett tag, i alla fall över natten.



Dagens Gotlandsbild:



Visby är häftigt även på vintern!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Trevligt blogginlägg... alltid roligt att läsa lite från andra Fokker-piloters vardag! :)

2010-01-28 @ 20:17:47
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Conny

För det mesta ligger ni på fl 190 ?



Nu när du handjagar till sättning,upplever du det som att det känns precis som simulatorn på Arlanda?



Eller är det en klar skillnad.......mera som att "oh,ja nu är det på riktigt" ?



Ångbastu med pool låter nice :)

2010-01-28 @ 23:08:37
Postat av: Johanna

Gratulerer med dagen som norrmännen säger! :D Ha en trevlig födelsedag!!



/ Johanna

2010-01-29 @ 09:48:57
Postat av: OKO

Än en gång grattis!



Det lär ha varit någon utav hockeylagen som chartrar CF för sina långa vändor. Det är nog ingen av oss som fått åka med på en sådan än, men när line trainingen är klar kanske man kan få kuska runt lite idrottslag också :)

2010-01-29 @ 11:38:06
Postat av: Alex

Magnus,

Kul att höra, nu fick man plötsligt ännu en blogg att följa! :)



Conny,

FL varierar från dag till dag och beroende på hur långt man ska flyga. Man försöker ta den FL som är mest passagerarvänlig och ekonomisk med hänsyn till väder m.m.

I stort sett är det som i simulatorn men planet är snabbare i responsen i rodren än i simulatorn. Det är enklare i verkligheten i det avseendet men däremot är ju väder och vind mer dynamiskt och svårförutsett. Men det blir ju lite som du beskriver att nu är det på riktigt ja, det kommer man aldrig ifrån.



Johanna,

Tack så mycket, kommer snart ett födelesedagsinlägg en dag försent hehe!



Tristan,

Tack så mycket! Okej, ja man får hoppas man får lite udda flygningar framöver, speciellt vi så att även vi kommer ut på lite utrikesflygningar också. Jag har dock redan flugit till båda destinationerna i Finland, så det känns väldigt bra!

2010-01-30 @ 18:26:59
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Hans Görtz

Nu blev jag imponerad! Så bra att ha grannar med Din utbildning.

Har för avsikt att köpa ett eget plan men vet inte riktigt vad jag skall satsa på ? Men pilot vet man nu var man kan hyra in. Grattis Alex. Skall bli kul att se Dig igen och höra lite om yrket fall man skulle sadla om.

Ha det

2010-02-10 @ 08:23:12
Postat av: Alex

Hallå Görtzen!

Tack så mycket! Satsa på en Fokker givetvis, då har jag ju inga problem att flyga den i alla fall! Ja det börjar nog bli på tiden om du ska sadla om! ;) Här på bloggen kan du följa mig i alla fall, men jag dyker väl upp på Hövdinge förr eller senare och kan berätta mer. Ha det bra, tävla inte ihjäl er med snöskottningen hehe!

2010-02-10 @ 11:35:42
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0