FÖRSTA PAX-FLYGNINGARNA!

Igår började min flygkarriär på riktigt, för allra första gången har jag nu flugit passagerare i linjetrafik! Detta har varit min dröm i många många år och jag kan inte komma ihåg att jag nånsin som liten ens en gång sagt att jag skulle vilja bli något annat än pilot! 

Check-in för min flygning var 16.05 i Skyways crewrum eller rättare sagt hus som finns ute på plattan vid terminal 3 på Arlanda, jag var dock där betydligt tidigare än så för att i lugn och ro gå igenom planeringen för flygningen.....väder, bränsle etc. Denna linje till Tammerfors är inte Skyways egna linje utan den flygs för ett finskt bolag som heter Blue 1 som jag skrivit om tidigare. Dessa flygningar avgår inte från den vanliga terminalen utan istället vid en ramp uppe vid den stora utrikesterminalen. Cirka en halvtimme innan avgång kom en crewbil och hämtade upp oss för transporten till planet. Kärran för dagen var SE-LEH, en nästintill helvit Fokker med enbart röd Skyways text framme på flygplanskroppen. Jag tog ganska omgående plats i högersitsen, påbörjade checklistan och försökte jobba mig igenom den så snabbt som möjligt för att vara klar när passagerarna anlände. Det är rätt mycket att göra som styrman här, dels ska man ta väder på ATIS-frekvensen, räkna ut takeoff-torque, ta en klarering för både uppstart av motorerna samt färdtillståndet till Tammerfors med mera. När alla passgerarna var ombord behövde vi dessutom göra en de-icing för att bli av med all snö och is som fanns på vingarna. Några minuter senare stod vi emellertid uppställda på bana 08 och några knop senare steg vi upp i det mörka luftrummet.



Kärran för dagen, SE-LEH!

Kapten Bengt Gelotte som jag även haft i simulatorn tidigare började med att agera PF (Pilot Flying) och jag då givetvis som PNF (Pilot Not Flying), vilket medför att det var jag som hade hand om radiotrafiken. Utan att överdriva så går det verkligen undan här med frekvensbyte hit och dit, dessutom har flygledarna ingen aning om att det sitter en rookie bakom micken så de snackar på i samma snabba takt som för alla andra. På så sätt är det aning lugnare att vara PF, men i det stora hela kändes det väldigt bra och jag tyckte jag hängde med i det mesta. Det blev som tur var bara en felsägning vad gäller callsignet som idag var Bluefin XXX istället för det mer inarbetade Skyexpress XXX. Efter cirka en timme i luften var vi på inflygning till bana 24 i Tammerfors, vädret var ganska dåligt under inflygningen med tjocka moln som gav upphov till rejäl isbildning både på vindrutan och vingarna. Men rätt som det var kom vi igenom molnen och kunde se inflygningsljusen.



Plattan på Tampere-Pirkkala med en del av isen kvar på vindrutan som ni kan se.


Det tänkta stoppet i Tammerfors blev lite längre än planerat på grund av att vi behövde få bort all is som vi dragit på oss under inflygningen, efter ett tag kom vi alla fall iväg och nu var det jag som var PF. Än så länge hade det varit ganska händelserikt kändes det som men det skulle inte sluta där, under utflygningen ringde flygvärdinnan på oss om ett jäkla oväsen utanför en av dörrarna. Vi hörde det också igenom intercommen som ett kraftigt skrapande metalljud eller liknande, det lät faktiskt så illa att vi övervägde att gå tillbaka till Tammerfors men därefter avtog det och vi fortsatte mot Arlanda. Efter det flöt hela flygningen på bra och det blev landning bana 19R för min del och inte så illa gjord heller om jag får säga det själv.




En nöjd line training-kapten Bengt Gilotte.

Nu var det dags för tre timmars paus här på Arlanda innan det var dags att flyga exakt samma tur igen. Det blev samma koncept som tidigare, Bengt agerade PF och flygningen flöt på samma sätt som förra bortsett från att det blev en visuell inflygning till bana 06 denna gång då molnen plötsligt var borta över stora delar av Finland. Efter landning blev det transport till Holiday Inn hotel i Tammerfors för en powernap på tre timmar innan det var dags att sätta sig i bilen för transport till flygplatsen igen. Efter en snabb genomgång av vädret blev det kurs ut mot plattan till en iskall Fokker 50, markpersonalen verkade inte ha fått igång värmen under natten så vi fick helt enkelt starta upp motorerna direkt för att värma upp kabinen innan passagerna fick gå ombord. Trots detta var vi inte många minuter sena ut från plattan och ytterligare någon minut senare lyfte jag från bana 24 med kurs mot Åland och vidare mot Arlanda. På denna flygning blev det till och med lite frukost för oss, Blue 1 serverar nämligen en måltid till sina Economy Extra passagerare vilket även vi gick under denna dag! :)



Drömmen har blivit verklighet!

Ungefär 50 nautiska mil innan Arlanda började jag sjunka ner från FL160 till altitude 2500 feet som är ingångshöjd för ILS:en. Det blev ett ganska tjockt molntäcke att ta sig igenom även här men bankontakten kom en bra bit innan minimum ändå. På 500 fot kopplade jag ur autopiloten och satte ner de 49 passagerarna ombord på bana 19R. Efter det taxade vi upp till platta G och stand 148 där crewbilen väntade på oss. Ett snabbesök i crewhuset igen för att lämna in allt underlag i form av papper som vi haft under flygningen markerade slutet på mitt första "arbetspass". Det är verkligen svårt att få ner allt i ord och bild som man upplevt, men det var en hel del som ni förstår och bra är väl det för desto mer erfarenhet får man och det snabbt. Efter det här långa blogginlägget blir det nog att ta igen några timmars sömn!

Kommentarer
Postat av: Concha

Åh, det är så jävla coolt! Jag får vänta ända till torsdag för min första flight. Börjar min karriär med en dag standby och två dagar off. :P

2010-01-18 @ 11:04:59
Postat av: Alex

Ja det är så sjukt häftigt, svårt att beskriva i ord som sagt! Det går nog snabbt till torsdag ska du se! Lycka till Concha!

2010-01-18 @ 11:24:25
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Ljungbyhedtomten

Kul!



Nästan som att flyga cirrus med kursare som passagerare i baksätet...

2010-01-18 @ 12:06:46
Postat av: Johanna

Wow!! Det är det enda jag kan säga.. Wow!! :D

2010-01-18 @ 12:18:34
Postat av: Louise

Härligt att din dröm har blivit verklighet!

Fotograferar en hel del själv också (har fotat lite flygplan), men blir oftast andra motiv för mig.

Fotosidan är en bra sida om man fotograferar och man vill ha konstruktiv kritik.

Pluggade själv i Lund innan, dock inte samma ämne :)

Flyg lugnt!

Mvh Louise

2010-01-18 @ 12:43:17
Postat av: Tobbe

Låter riktigt häftigt! Men du slutar väll inte blogga nu efter din dröm gått i uppfyllelse?;)

2010-01-18 @ 15:44:51
Postat av: Staffan

Grattis! Sjukt coolt! Du ser ju rätt glad ut iaf :-)



Ha det gott!

2010-01-18 @ 18:11:32
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tjohej!

Världens största grattis till drömjobbet! Sitter här helt lycklig för din skull, känns nästan som att jag var med dig i cockpit.

Allt gott

/Daniel

2010-01-18 @ 18:40:25
Postat av: Conny

What a feeling ! :)

Måste helt enkelt ha varit underbart !!



Fina uniformer ni har......fick ni eget rum på hotellet?



Fick ni klarhet i oväsendet utanför dörren?

2010-01-18 @ 19:59:36
Postat av: Alex

Ljungbyhedtomten,

Vem gömmer sig bakom masken?



Johanna,

Snart din tur ju!



Louise,

Tack så mycket, givetvis flyger jag lugnt! Ja det är verkligen roligt med fotografi, flygplan eller inte...så länge ljuset är rätt skulle jag säga!



Tobbe,

Jag har precis lagt grunden till bloggen, den lär ju hänga med till examensdagen i alla fall.



Staffan,

Tackar, grymt nöjd ja!



Daniel,

Tackar så mycket! Tanken med bloggen är ju att ni ska hänga med! :)



Conny,

Ja det var underbart får man nog säga. Ja uniformerna är riktigt snygga nu när man fått på alla detaljer, vi har fått deras nya dessutom som är en aning mer figursydda.

Nej det blev inte riktigt klarhet i vad det var som lät faktiskt men det hade nog med någon form av isbeläggning att göra.

2010-01-18 @ 21:39:58
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: luckeboi

Dagens fråga: Vad är ditt besöksrekord på bloggen? :)

2010-01-18 @ 21:53:20
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: Maja

Fasen va cool du är Alex! Känns sjukt att ni kommit så långt medan jag sitter och labbar i programmering. Inte riktigt samma feeling =) Hoppas vi ses snart fasten det inte blev nåt i helgen. Kram kram

2010-01-18 @ 21:57:06
Postat av: Joel

Jättegrattis till flygningen, men jag måste fråga om ni har betalt för att flyga nu eller om det ingår i skoltiden. Har ni fått klart med vidareanställning när utbildningen, eller vi säger så här hur ser hela upplägget ut?

2010-01-18 @ 22:50:01
Postat av: Alex

Luckeboi,

Mitt rekord var när jag hamnade på första sidan på blogg.se, var nog uppe i 1600 då i ett nafs!

http://alexanderjonsson.blogg.se/2009/july/forsta-sidan-pa-bloggse.html



Maja,

Det är du med Maja, inte alla som tagit sådana beslut som du! Synd du inte är kvar med oss. Programmering är ingen feeling vill jag lova! Hoppas vi ses snart ja! Kram



Joel,

Tackar så mycket! Vi får inte betalt under utbildningen utan när vi flyger sitter det en styrman på marken och får betalt som vanligt även om det är vi som utför själva flygningen. Ingenting är klart vad gäller vidare anställning och det är inte heller något som vi räknar med. Finns behovet för nyanställning när vi tar examen antar jag att vi ligger bra till och med att Skyways (Avia Express) har format oss precis på det sättet som de vill ha oss. Det finns med andra ord inget krav på att bolaget ska anställa oss.

2010-01-18 @ 23:41:33
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Kenneth G

Ett jättestort GRATTIS! Det har varit otroligt intressant att följa dig hit och nu hoppas jag få fortsätta läsa om dina flygningar. Du glömmer inte boken du ska skriva en dag ;-)

2010-01-19 @ 00:20:24
Postat av: Alex

Kenneth G,

Tack så mycket! Det var roligt att höra och givetvis kommer jag fortsätta att skriva. Ska snart slå "läger" på Visby och utgå därifrån nästan en hel vecka så där har jag säkerligen en del tid att blogga från hotellet! :) Nej nej det glömmer jag inte givetvis! ;)

2010-01-19 @ 09:44:39
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik Linge

Jag får passa på att gratulera dig. Du har lyckats med det jag drömt och drömmer om. Du får inte glömma bort att fota mycket nu och visa för oss "wannabe" piloter.



Säg till om du mot förmodan kommer flygande ner till oss i Kalmar :)



Ha det bra och njut verkligen!



Erik Linge

Kalmar

2010-01-19 @ 16:17:50
Postat av: Alex

Erik,

Tack så mycket, ja just nu lever man drömmen så att säga! Klart jag ska försöka ta några bilder då och då när tillfälle ges till det. Skulle det bli Kalmar beror det nog på att vi inte kunnat landa i Jönköping eller Växjö. Man vet ju aldrig iofs, men det blir kanske svårt att meddela i så fall hehe! ;)

2010-01-20 @ 00:19:44
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0