BEEN THERE, DONE THAT!

Nu under veckan när man ändå haft en aning tid över har jag passat på att slutföra en idé som jag haft en tid nu. Har nämligen fixat en canvastavla med en karta över Norden och Baltikum vilken jag från och med nu kan sätta nålar på de flygplatser jag flugit till. Stockholm-Arlanda och Tammerfors är givetvis redan ditsatta och ännu fler blir det nästa vecka, Visby hade jag i och för sig redan kunnat sätta i och med jag studsade där. Känns som detta kan vara ett roligt sätt dels för sig själv att se hur antalet flygplatsbesök växer samt även visa för andra var man varit. Jag får "hoppas" att min skala nu räcker så att man inte får någon charter framöver som sträcker sig utanför kartbilden för då har man givetvis ett problem, men å andra sidan är det väl mer ett angeläget sådant. Finns ju nya att göra i så fall, har dessutom tänkt att göra en likadan enbart över Sverige och Danmark så småningom för de flygplatser man varit med Cirrusen. Kanske är ett bra tips för er i TFHS09 nu när det blir fler och fler navigationsflygningar. Jag kan varmt rekommendera det i alla fall. Här kommer några bilder på min canvas i alla fall!




Canvasen gjorde jag på Gallerix och var klar på 24 h, bra service får man säga!



Kommentarer
Postat av: Paddy

Coolt!!!

Tänk sen när du har en hel världskarta:)

2010-01-23 @ 21:07:21
Postat av: Johan

Först och främst, grattis till certet. Har läst din blogg sen den började i stort sett. Kul att se att det gick vägen!



Nu till kartan. Har själv funderat att göra en sådan, för att pricka in flygplatser på. (är inte yrkespilot, men flyger en hel del PPL).

Var har du fått bilden ifrån? Hade dem den på Gallerix eller? Tacksam för tips för jag har inte hittat någon bra ännu.

2010-01-23 @ 21:20:50
Postat av: Alex

Paddy,

Ja jag är rätt nöjd. Tanken är väl att kartan får större och större utbredning i takt med flygkarriären. Kanske har blivit ett par sådana där canvastavlor framöver!



Johan,

Tack så mycket! Kul att höra! Jag har faktiskt använt mig av Googlemaps, jag har suttit och klippt ihop så stor jag behövt med hjälp av "print screen" hehe! Fungerar väl bra så länge man bara använder kartan för eget bruk. Jag letade också väldigt länge men gav till slut upp...hittade helt enkelt ingen som var snygg eller funktionell så jag satsade på den här taktiken istället.

2010-01-23 @ 23:14:19
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: KennethG

Kul grej! Kan väl passa bra som omslagsbild på din framtida bok ;-) För att höja effekten på kartan, kan man dra tunna färgade trådar mellan nålarna för att markera vilka rutter man gjort. Det räcker ju med att göra det en gång, eftersom bara en nål inte heller visar hur många gånger du varit i t ex Tammerfors.

Om du sedan ev. skulle byta flygbolag en dag, så kan du ha olika färger på trådarna, ytterligare en effektförstärkning. Se ex. http://www.mesa-air.com/images/RouteMaps/CombinedRouteMap.jpg Vem vet, kanske detta är din karta en dag ;-) Utan streck hade kartan inte berättat så mycket. För när nålarna börjar fyllas på, vet man bara att du varit där, inte hur du kom dit. Det är ju inte säkert att Arlanda alltid är utgångspunkten. Du kanske får flyga mellan två orter som inte normalt har förbindelser med varandra. Kan de sedan visualisera det så här http://www.barnabu.co.uk/wp-content/uploads/usa-air-routes-google-earth.JPG DÅ är du inte dålig!

2010-01-24 @ 07:58:29
Postat av: Johan

en lite fräck fråga Man skulle inte kunna få snylta på din karta? Mot nån ersättning kanske?

2010-01-24 @ 10:49:19
Postat av: Johan

Tack för tipset om Google Maps. Nu är en karta med nästan hela Sverige och hela mellaneuropa ihop klippt. Nu ska jag bara hitta ett lämpligt format på det hela med och sedan är canvas som gäller. Återigen, tack för tipset.

2010-01-24 @ 19:24:40
Postat av: Alex

Kenneth G,

Tanken slog mig att göra något så att man även såg rutterna men jag får väl se vad det hela utvecklar sig till. Tack för tipsen! Den sista blir nog svår att förverkliga hehe!



Johan,

Jag satt nästan och väntade på att du skulle fråga hehe! Men nu när du gjort den själv så slipper jag ju, hoppas det blev bra!

2010-01-24 @ 20:07:06
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0