BADGE

Nu har jag som sagt fått mitt certifikat för att få flyga passagerare i trafik men ytterligare behörigheter krävs för att få vistas på "insidan" av Arlanda, även kallat airside. Airside är det område på flygplatsen som tillträdet är kontrollerat och för att få befinna sig på dessa områden krävs en giltig behörighetshandling som brukar kallas badge. Badgen fick vi utkvitterat för ett tag sedan men jag har inte blivit färdig att skriva om den tidigare så tänkte att det nu kunde vara dags för det.

Arlanda flygplats är klassat som civilt skyddsobjekt och därför gäller Säkerhetsskyddslagen som innebär att de som arbetar eller vistas på flygplatsens behörighetsområden ska säkerhetsprövas. Badge visar att personen i fråga har denna behörighet och är anställd antingen hos LFV på Arlanda flygplats eller hos något annat företag som har verksamhet på flygplatsen. Badgen kan ha en eller flera färger som visar vilka behörighetsområden som du får vistas på, min är röd vilket betyder att jag får vistas på rampen. 

Det finns ytterligare färger såsom orange, grönt, blått, gult samt lila. Man kan som sagt även ha fler än en färg på sin badge och det kan även förekomma vissa begränsningar inom färgområdena från person till person. Färgerna är främst avsedda för att man lättare kan se om en person är behörig att vistas på aktuellt område eller inte. Då vet ni lite om det också, här nedan är en bild på min badge samt mitt Skyways ID-kort med en aning bortsuddade detaljer för säkerhetsskull! ; ) Dessa kommer väl så småningom bytas ut för att istället stå Avia Express på antar jag.


Kommentarer
Postat av: johanna

det finns svarta badgar också... men bara fem på hela arlanda...

2010-01-15 @ 22:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0