ESSA-ESMT-ESSB-ESMT

Precis anlänt till Scandic Hallandia i Halmstad efter totalt tre leggar till och från huvudstaden nu under eftermiddagen/kvällen. Kapten för dagen Leif Nätterdal lät mig själv välja vilka sträckor jag ville flyga idag och jag hade till och med få flyga alla om jag så velat. Men det är minst lika nyttigt att vara PNF så den sista leggen idag lät jag även Leif flyga en del men inte allt...men jag kommer till det lite senare.

Först ut en legg ner till Halmstad där jag var PF med andra ord och där jag nu fick göra min första egna landning, sist jag var här agerade jag PNF vid landning. Även om det var närmare två veckor sedan sist jag flög så sitter allt väldigt bra tycker jag och det var inga direkta konstigheter idag heller kändes det som. Alla våra flighter gick före tidtabell både vad gäller start och landning så det är väl ganska gott betyg för en som är ute på line training.

Dagens höjdpunkt får ändå Bromma bli och jag hoppar därför vidare till den leggen. Det blev alltså jag som flög denna sträcka igen och fick sätta ner hjulen mitt i Stockholm city nästintill. Det känns i varje fall så när man ligger på final och passerar över alla hustaken. Ska inte ens försöka beskriva hur häftigt det ser ut i ord, för det går helt enkelt inte! Blir inget längre referat ikväll utan jag kommer välja ut vissa delar och beskriva närmare för mina läsare de kommande dagarna. I och med Bromma ligger så pass centralt gäller här vissa restriktioner vad gäller bullernivån som förändrar våra procedurer en aning vid start och landning. Detta kallas Noise Abatement Procedure (NAP) och det har jag tänkt förklara närmare i dagarna.

Leif fick flyga hem till Halmstad igen som sagt och under tiden vi var på marken bytade man bana på Bromma så vi fick starta åt samma håll vi kom ifrån, det vill säga in mot stan! Jag skötte radion med andra ord och gjorde det en bra bit ner mot Götaland innan jag återigen tog över kontrollerna. Det finns nämligen vissa moment som man ska gå igenom och utföra under line trainingen och det är bland annat en simulerad Low Visibility Approach (LVA). Proceduren är sådan att styrman utför hela inflygningen och kapten tar först över och utför landningen när denna får bankontakt som kan vara väldigt sent. Passade rätt bra att göra denna nu ikväll för snön föll tungt över Halmstad och hela banan var vit! Mer om LVA får komma en annan dag liksom NAP, nu är det snart läggdags!


Under mörker ser det ut som propellern står helt stilla när strobe lighten blinkar, man blev en aning förvånad under sin första flygning när man tittade ut måste jag säga!




Linköping var den enda staden som man kunde se upplyst på vägen ner till Halmstad, annars var molntäcket rätt tjockt!



Kommentarer
Postat av: Maja

Vilken härlig trip det låter som! Att Bromma skulle va bäst är ju ganska självklart eftersom jag kommer därifrån och sen att det inte var några moln över Linköping var ju för att jag är där =) Men på torsdag är det hem till Bromma som gäller. Hur ser det ut inför fika på fredag? Kram

2010-02-16 @ 21:44:54
Postat av: Magnus

Hälsa Leif! Fast jag vet inte om han kommer ihåg mig, han var min (& Warrens) uppflygningskontrollant för 2 år sen! :D

2010-02-16 @ 22:13:03
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Magnus

Linköping är fint! Man ser flygplatsen ESSL/SAAB nere till höger med... :)

2010-02-16 @ 22:22:20
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Alex

Maja,

Ja du ser Maja, det finns en mening med allt! =)Det ser bra ut för en fika, nu måste den bli till tycker jag allt! Hörs om det! Kram



Magnus,

Ja hälsade Leif idag från dig och försökte förklara vem du kunde vara men som han sa det är svårt att komma ihåg alla speciellt om det bara gäller vid ett enstaka tillfälle såsom en uppflygning. Men hälsningen är gjord iaf! Ja det har du rätt måste vara flygplatsen! Coola bilder på sydafrikanen (Kulula)! :)

2010-02-17 @ 15:14:04
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Cool effekt där propellerbladen tycks stå stilla.

2010-02-17 @ 20:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0