COM FAILURE IN THE AIR

Fortsätter den inslagna vägen som jag började med denna vecka vad gäller kommunikation eller man kanske skulle säga brist på kommunikation. Får man radiofel när man är uppe i luften och flyger i sådant väderförhållande så att man inte kan landa visuellt ska man följa en viss procedur. Först och främst ställer man in sin transponder på 7600, när detta görs ska ens flygplan bli upplyst på flygledarens skärm och samtidigt göra personen uppmärksammad på att man har ett problem med radion.

Därefter följer man under sju minuters tid den hastighet och flyghöjd som man senast fick klarerat, undantaget är om området i fråga har en minimumhöjd som är högre än den flyghöjd man för tillfället har för då behöver man givetvis stiga. Efter dessa sju minuter försöker man följa sin färdplan både vad gäller hastighet och de punkter man ska passera tills det man slutligen når den sista punkt som är förbunden till den flygplats man ska landa på. På Arlanda gäller det att man flyger till VOR-fyran TEBBY efter sin sista punkt och vid denna fyr sjunker man sedan när till den flyghöjd (2500 fot) som man ska vara på när man påbörjar inflygningen.

Härifrån gör man en inflygning till den bana som är mest trolig för landning eller som man har hört varit i användning innan man fick radiofel. Det gäller att försöka planera sin inflygning så precist som möjligt vad gäller landningstid kontra den tid som är uträknad på färdplanen, om möjligt ska den vara inom 30 min från den uträknade i alla fall. Flygledarna förväntar sig att man följer denna procedur när man har radiofel och kan därmed föra bort annan trafik som är i närheten samt hålla den bana som gäller fri.



Om det blåser norrifrån är det 01R som gäller om man får com failure och denna har en speciell procedur som man ska följa enligt plate:n.

Har man visuell kontakt gäller det liksom igår att klareringar ges via ljussignaler med följande betydelser om man är i luften.

Grönt fast ljus = Cleared to land
Grönt blinkande ljus = Return for landing (man kommer få "cleared to land" vid inflygningen)
Rött fast ljus = Give way to other aircraft and continue circling
Rött blinkande ljus = Aerodrome unsafe, do not land
Vitt blinkande ljus = Land at this aerodrome and proceed to apron (man kommer få fortsatta klareringar på inflygningen och efter landning)

Sedan så finns det ett rött signalljus liknande en fyrverkeripjäs som man kan skjuta upp och då ska man bortse från tidigare ljussignaler och inte landa för tillfället. Sätter punkt där för dagens inlägg.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Intressant, kul att du delar med dig av sådant här. Vill själv utbilda mig till pilot efter att jag har gått ur gymnasiet och här lär jag mig massor :)



Jag har en fråga till dig som har landat på Karlstad flygplats. Hur kommer planen ut på landningsbanan så planen har hela banan framför sig och kan starta? Om man zoomar in landningsbanan här med satellitbild: http://maps.google.se/ så ser det inte helt lätt ut. Kan man verkligen vända i dom små fickorna i ändarna på banan med t.ex. en 737-800 eller en Airbus A321?

2010-02-11 @ 22:51:59
Postat av: Anonym

Hej Alex och Fredrik! Här kanske jag kan få flika in? Flyger B737-700 som är något kortare än 800, men marginellt. Här är ett utdrag ur vår manual:

"Minimum width of pavement for 180° turn:

66.4 Feet (20.2 Meters)" Dvs, man behöver en bana som är minst 40.40m bred för att göra en 180 gradare. Banan i Karlstad är 45 m bred, så det finns ok med plats. 45 meter kan nog anses vara standard runt om på olika flygplatser. Med undantag åt båda håll. Vidare så tar ju denna 180 graderssväng en del banlägnd i anspråk, men detta tar prestanda underlaget hänsyn till! Fredrik, din iaktagelse är korrekt, de små fickorna skulle jag aldrig taxa på om jag var i något större än en liten kolvmotorkärra.



För att avsluta detta långtråkiga inlägg:

Har ni hört om norrmannen som skulle landa på Kalax flygplats i Luleå? Han berättade senare för sina kollegor att det var en svår flygplats att flyga till. Banan var extremt kort... med jääävligt bred!

2010-02-12 @ 00:56:44
Postat av: Fredrik

Okej, tack så mycket för det utförliga svaret. Nu vet jag lite bättre :)

2010-02-12 @ 10:33:25
Postat av: Anonym

Ehh.. Sorry! Jag missupfattade nog mig själv där. 20.2 m bred måste banan vara. Punkt.

2010-02-13 @ 00:00:16
Postat av: Alex

Fredrik,

Ja det är lite av hela poängen som jag haft med bloggen att även kunna lära andra, rätt roligt faktiskt speciellt med den feedback som man får av er läsare.



Perfekt att vi fick ett expertutlåtande dessutom, då slipper jag svara denna gång. Dessutom har jag inte varken hunnit eller varit inne på bloggen så det var ju passande att någon annan kunde svara även om den anonyme fick rätta sig själv! :)



Anonym,

I vilket bolag flyger du? Kul att du är inne och läser min blogg. Verkar vara en och annan pilot som gör det nu, kul! Samtidigt ökar det pressen på det jag skriver verkligen är rätt hehe! :)



Har hört det där skämtet innan men det är rätt roligt hehe!



Vill ni kunna skryta med att ni kan en flygplats som verkligen har bred bana så kan ni dra till med Mariehamn på Åland, den har 60 meter bred bana!

2010-02-13 @ 12:20:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anonym här. Jobbar på easyjet. Inte tfhsare. Skit i pressen. Det finns alltid någon som tror attden vet bättre... Kul blogg! Jag har för övrigt hoppat turbopropp steget, så om du saknar uppslag att skriva om så kunde det vara intressant att läsa om hur man sätter powern på fokkern. Med pitch och EPR eller vad ni nu jobbar med. T/O Clb Dec etc .Jag har ingen aning! Ha det fint

2010-02-16 @ 00:21:35
Postat av: Alex

Tackar så mycket, roligt att höra! Ja det finns ju alltid de som vet bättre det kommer man nog aldrig ifrån. Jaså du har hoppat turboprop-steget, då är det väl lika bra att jag förklarar hur det funkar framöver...tack för uppslaget till nya inlägg. Perfekt feedback!



Du skulle inte vilja sända mig ett mail på [email protected]? Har några saker jag gärna skulle vilja fråga om...som vi kan ta utanför bloggen.

2010-02-16 @ 09:59:03
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0