BEHIND HEAVY, CAUTION FOR WAKE TURBULENCE!

Överskriften säger det mesta vad som man fick uppleva idag och givetvis var det inte under finalen till Kristianstad man fick detta meddelande på radion. Frasen löd något i still med följande, Skyexpress 471 caution for wake turbulence you are behind a heavy Boeing 767! Inte fullt så dramatiskt blev det dock för det blåste ganska kraftig sidvind under inflygningen så turbulensen som 767:an skapade blåste helt enkelt bort från inflygningen. Kände ingenting faktiskt, men det gäller ju att vara försiktigt i vart fall för man vill ju inte slå runt med sin egna kärra direkt när man ligger på kort final!

Flygningen började dock som ni förstår från Kristianstad och jag passade på att handflyga hela vägen upp till FL190 vilket tog sitt tag tidsmässigt. Vädret var rätt disigt en bra bit upp i Götaland men man såg hela tiden marken, när vi närmade oss Stockholm var det nästintill helklart i luften. Eftermiddagsavgången till Stockholm hamnar precis under kvällsruschen på Arlanda med livlig aktivitet på start och landningar. Vi fick därför lite extra sightseeing över den frusna skärgården på relativt låg höjd. Väl på marken blev det liksom i luften att följa den där 767:an och man har svårt för att inte bli imponerad av dessa maskiner när man ser dem på så nära håll. Fokkern känns trots sin storlek väldigt liten då!



Heavy Boeing 767 tillhörande Thomson!




Kommentarer
Postat av: Conny

Om du taxar efter en 747 och den linar upp och startar,hur lång tid väntar man innan man själv linar upp och startar?

2010-02-25 @ 00:31:56
Postat av: Alex

Man väntar åtminstone två minuter efter en heavy departure.

2010-02-25 @ 07:33:13
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Lillen

Hej, vetdu jag kan inget om flygplan men din blogg hänvisade en god vän mig till..Han försöker bota min flygrädsla :) Nå,jag ville undra bara denhär bilden-åkte ni sådär nära flygplanet framför er? Det känns lite väl nära om han skulle göra något oplanerat? Jättefina bilder på bloggen. Kunskap ger trygghet-nu ska jag läsa vidare om dina flygresor

;-) Lycka till och flyg säkert!!

Mvh

2010-03-08 @ 22:35:55
URL: http://www.lillen.blog.se
Postat av: Alex

Lillen,

Vad bra det var ju roligt att höra att man hela tiden får nya läsare och att jag kan lära ut ett och annat av det jag får uppleva.



Jaså är du flygrädd? Vi var rätt nära när vi taxade på marken ja men givetvis med en viss säkerhetsmarginal, det kan nog inte hända så mycket oplanerat egentligen...vi hör ju på radion var det flygplanet ska ta vägen och vi hinner ju stanna om det skulle få för sig att mot all förmodan göra något oplanerat. I luften finns det alltid ett visst avstånd man ska hålla som säkerhetsmarginal och detta hjälper flygledarna till med för det är ju inte alltid som man ser planet framför.



Kul att du gillar mina bilder, är ju nästan en kombinerad flyg- och fotoblogg får man väl säga. Mina två största intressen helt enkelt! Ja fortsätt läsa så kanske man kan bota din flygrädsla. Du får väl säga till om du vill att jag ska ta upp något speciellt ämne.



Tack för kommentaren!

2010-03-10 @ 21:40:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Lillen

Jaa hehe, lite flygrädd är man allt.. Eller faktist väldigt mycket =P Flyger inte över huvud taget längre och vägrar åka till flygplatsen för den delen också :) Däremot är det väldigt intressant att läsa din blogg för du verkar absolut brinna för din flyg-intresse så det är roligt att ta del av. Det känns ju alltid lite bättre när man tänker på att det finns folk som flyger och verkligen älskar det-då blir det mer som att det inte är så farligt-->folk jobbar ju endå som piloter samtidigt som dom kanske har familj och så ;-)



Ja dina bilder är toppen så nog misstänkte jag att du hade ett fotointresse också!! Har du jobbat på kommersiell flygtrafik där du är pilot och så, kör passagerare och charter? Några tips till mig haha(a) Nåja, det är inget speciellt igentligen jag tänkte på sådär rakt av just nu men. Vore kul att veta hur ni som arbetar innom flyg-ser på flygräda personer lixom :) Som konstiga med omotiverad rädsla eller med förståelse för vad rädslan nu må vara av osv, exempelvis är jag väldrigt rädd sen en flygning jag gjorde- att planet ska krascha på grund av turbulens samt explodera helt motiverat-->det kommer dock ingen stans, kanske från att min väns plan tog eld i thailand och hon berättade väldigt dramatiskt om det..



Tack själv du för svaret!!

2010-03-11 @ 22:12:18
URL: http://www.lillen.blog.se
Postat av: Alex

Ja det är klart jag brinner för det, har alltid haft ett stort intresse för flyg. Varför jag fick det är svårt att svara för jag har ingen i familjen som varit pilot. Ja vi vill ju också hem till nära och kära, så det är väl bra att tänka så!



Ja fotointresset har bara växt och växt men började med flygplan som det huvudsakliga motivet. Nu är det en aning mer blandat men flyget har fortfarande högst värde om man behöver välja hehe!



Jag flyger passagerare för det svenska bolaget Skyways. Det är klart att det finns många flygrädda personer och det beror väl på att det egentligen inte är så naturligt att flyga. Information är A och O, det är bättre att informera en gång för mycket om vad som händer under flygningen eller varför man är sen etc. för att just lugna passagerarna. Detta brukar vi göra från cockpit över högtalarsystemet medan flygvärdinnan står för den mer personliga kontakten om det skulle behövas. Hoppas detta är svar på dina frågor.

2010-03-12 @ 22:08:26
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Lillen

Tack tack ;-) allt fint med svar, läste en hel del av din blogg idag med så=) keep it up! Får väll resa med skyways så kanske du kör! Ha det så bra med dina flygresor!

2010-03-13 @ 01:09:37
URL: http://lillen.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0