ARN-SFT-ARN-SFT-ARN-SFT

Ett eftermiddagsinlägg från hotellrummet i Skellefteå kommer här och nu efter redan ha flugit dagens sträckor som enbart bestod av en tur och retur Stockholm/Arlanda. Har i och för sig även hunnit med en lunch här i staden samt några kapitel i kurslitteraturen för Human Factors som vi ska ha på måndag och tisdag igen. Har väl egentligen inte så mycket att rapportera från dagens flygningar för de fungerade väldigt fint med avgång och ankomst innan tidtabell på båda sträckorna. Vädret var inte heller så mycket att klaga på även om det var ett molntäcke att bryta igenom både i Stockholm som i Skellefteå.



Inflygning till Skellefteå för en 10 miles final to rwy 28.

Igår var det dock betydligt sämre väder på sträckorna framförallt vid inflygningarna till Skellefteå, vid den sista igårkväll var det så pass dålig sikt att vi var tvungna att göra en LVA (Low Visibility Approach). Skellefteå har dock inte utrustningen som krävs för en CAT II-inflygning så beslutshöjden är ändå den höjd som gäller för ILS:en (CAT I). Allt som oftast är det 200 fot över marken. Bankontakt fick vi först precis när jag ropade "Decide" det vill säga 30 fot över minimum, kaptenens uppgift är då som jag nämnt tidigare att ta över och göra själva sättningen. De visuella referenserna var man är i förhållanden till banan är väldigt svårt att se, speciellt när det är även är duggregn/dimma som det var igår. Det är kapten Per Bondesson som jag ackompanjerar med den här helgen i Skellefteå och snart är det nog tid att sluta upp med honom för en bit mat. Efter det får det nog bli några kapitel till i boken och kanske rentav en film ikväll.



Per ritar upp hur en Dressman-butik är uppbyggd för mig och flygvärdinnan Monica. Dressmans slowmotion koncept i tv-reklamen ska man även ha i åtanke vid en eventuell go around där det annars kan bli en alltför stressad situation. Tänk Dressman ska man göra enligt Per, många bra och udda tips som ni märker! :)




Parkerad för dagen vilken för övrigt jag fick göra denna gång.


Imorgon blir det flygning nästan över hela Sveriges sträckning ner till Halmstad och tillbaka, men det är först incheck en bra bit in på förmiddagen vilket gör att man har möjlighet att njuta av den fina frukostbuffén länge och väl.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Dressman?

Kan du utveckla detta? Ska man le lite snyggt och handla strumpor till?



/Daniel

2010-04-16 @ 13:41:11
Postat av: Alex

Modellerna i Dressman-reklamen går ju i slowmotion eller rättare sagt reklamfilmen har de speedat ner i slowmotion.



Tanken är väl att man ska tänka på att man inte behöver göra allting för snabbt vad gäller åtgärderna vid en go around utan lite mer av en slowmotionkaraktär så man inte stressar upp sig.



Kapten har tagit fasta på just Dressmanreklamen tydligen och det är ju i och för sig ett bra kom ihåg om än udda att tänka på Dressman vid en eventuell go around! Men alla sätt är väl bra förutom de dåliga är det väl sagt hehe!

2010-04-16 @ 16:03:48
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: JP

Trevligt att se bilder samt inlägg från min lokala flygplats :)



http://data.fuskbugg.se/skalman01/sft_5.JPG

Det är ledsamt att se fokkern stillastående på Falmark under flygkaoset.

2010-04-18 @ 23:22:44
Postat av: Alex

Hej JP,

Ja det var en upplevelse att få spendera helgen i Skellefte...har bara varit där en gång innan och då var det 15 min turnaround! Nu känner jag till stan en aning bättre i alla fall!



Flygplatsen ligger en bra bit ut, man blev förvånad varje gång man skulle köra ut dit hur långt det faktiskt var. Ja, det är verkligen ledsamt och tragisk det här med askan...det är inte direkt vad flyget behöver.



Sjysst bild, jobbar du på flygplatsen? Känns som bilden är tagen inifrån?

2010-04-19 @ 09:31:33
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Jonas/JP

Det tar sin stund om man ska till flyget. Man har en omedveten känsla att det ligger runt hörnet.



Skyways har garanterat rekordet vad det gäller snabba turnarounds på SFT!



Bilden är faktiskt tagen bakom ett fönster i ankomsthallen ;)



Datumet då bilden togs var samma dag flyget blev "stängt". Jag tror aldrig flygplatsen varit så öde som den just den dagen.



Jag är fortfarande gymnasiestudent och har bland annat flygindustrin som största intresse. Fotograferingen är även ett intresse och spenderar ofta tid på flygplatsen för just flygfotografering.



/JP

Skickade fler Skywaysbilder från Skellfteå till din mejl.

2010-04-20 @ 20:34:57
Postat av: Alex

Ja vi är tvungna att vara snabba, bara 20 min på pappret iaf! Första gången jag var där vilket var alldeles i början på min line training kom vi iväg riktigt snabbt...max 15 min var det och då var det ändå många passagerare samt att kapten var ute och gjorde walk arounden!



Den verkar i och för sig vara rätt öde för det mestsa förutom när SAS och Skyways dyker upp på en kort turnaround! ;)



Låter bra det, flyget är mitt stora intresse också tro det eller ej. Det var nog i och för sig allt runtomkring jag först intresserade mig för som du säger flygindustrin.



Har du något udda på bild från Skellefteå då?



Ska kolla mailen direkt, kul! Tackar!



2010-04-20 @ 21:11:55
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0