PASSAGERARREKORD!

Fokkern för dagen har varit den isländska maskinen vilket betyder att man har fått flyga med crossbar på EFIS-displayerna istället för den V-bar som det annars är på Skyways övriga Fokkrar. Det blir lite annorlunda att följa ett kors (crossbar) på skärmen istället för ett liggande V eller hur man ska beskriva det. Crossbar och V-bar är två olika typer av "flight directors" vilket visar hur man ska styra både vertikalt som horistontellt. V-bar tycker jag är tydligare och lättare att förstå hur man ska styra men i displayen med crossbar finns det mer information å andra sidan. Det är ju bra i och för sig men det är nog bland annat det som gör att det blir en aning rörigare att se hur man ska styra. Ska försöka få till två bilder under morgondagens flygningar som visar skillnaderna, har nämligen än så länge islänningen planerat för turen upp till Arlanda imorgon medan det blir en annan maskin ner till Kristianstad igen.

Idag har det även blivit passagerarrekord för min del i Fokkern med totalt 53 passagerare ombord, Fokkerns kapacitet är annars 50 passagerare. Undantag görs dock om det finns småbarn, infant även kallat, som sitter i föräldrarnas knä. Enda kravet är dock att det måste finnas en flytväst till var och en av oss ombord, finns speciella för småbarn som delas ut av flygvärdinnan vid boarding. Det finns dessutom alltid några extra flytvästar ombord i fall en nödlandning på vatten skulle vara nödvändig. Fortsättning följer med nytt inlägg och bilder imorgon...


Molnformationer och en sol på väg neråt på sista leggen mot Kristianstad.




Kontoret efter "stängningsdags" på plattan i Kristianstad.



Sen kvällsmat av det enklare slaget, kyckling och quinoa sallad.....men en liten ask med blåbär, hallon och björnbär förgyllde det hela. Riktigt goda! LogTen igång på datorn i bakgrunden också för uppdatering av dagens flygtid.





Kommentarer
Postat av: Conny

Härlig bild på molnen :)



Då ni lämnar Fokkern för dagen,finns det möjlighet att låsa den?



Eller är den öppen och det sker bevakning på natten med väktare el. dyl ?



Jag vet att vissa plan på Arlanda låses på natten och andra bevakas med väktare och hund.



Önskar dig en Glad Påsk!

2010-04-02 @ 13:35:00
Postat av: Alex

Nu kommer äntligen ett svar antar jag, blev ett litet påsklov för bloggen också.



Det hade gått att sätta ett lås på dörrarna men oftast gör inte detta. Man kan annars sätta förseglingar på dörrarna och om dessa är uppbrutna på morgonen tyder det ju på att någon varit inne i maskinen. I regel görs inte detta ute på de baser där Fokkrarna övernattar. Däremot görs en security check av flygplanet varje morgon för att se så att inga föremål finns ombord som inte ska vara där. Det kan även finnas bevakning på flygplatserna som du säger.



Tack för hälsningen!

2010-04-04 @ 12:27:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0