THE ASH RETURNS!

Just nu i skrivande stund (klockan 20.00) stängdes Arlanda flygplats återigen för all IFR-trafik,  ett nytt indrivande askmoln är i närheten och har så varit under hela eftermiddagen. Vindar söderifrån har gjort att bana 19R har varit i användning och det betyder starter rakt söderut mot askmolnet! Inte det bästa scenariot kanske men istället har det blivit väldigt intressant utflygningar. På ren turboprop-manér har alla plan efter start bankat höger med kurs västerut för att kunna stiga till säker höjd innan de återigen får klarering att sätta kurs söderut för de plan som nu skulle ditåt. Gränsen verkade vara FL205 innan trafikledningen började vektorera planen söderut och ovanför askmolnet.

Två tunga SAS Airbusar med destination Asien fick för ovanlighetens skull starta härifrån istället för Köpenhamn idag. Airbus A340-300 är väl inte direkt det flygplan som har bäst stigprestanda så det tog med andra ord ett tag innan planet kunde komma upp till säker höjd. Stigningen gjordes norr om Arlanda och dagens flygledarcitat kom i samma veva och lät något i stil med följande: "I vector you for some sightseeing around Uppsala before you can turn southbound". Helt klart humor och det tyckte nog piloterna också!



Inte varje dag man lyckas få en sådan här häftig vinkel och speciellt inte en SAS A340 på Arlanda!



För att få lite bättre perspektiv på det hela, tagen med 100mm!

Tidigare idag låg askmolnet längre söderut vilket gjorde att jag kom iväg till Karlstad där det är nästintill rak västlig kurs. Flygningen blev relativt kort bara 40 min airborne vilket berodde på att vi var så gott som ensamma i lufthavet. En fin visuell inflygning till bana 03 blev det i Karlstad med nästan vindstilla förhållanden. På marken och under PFI:n var kapten mycket noggrann med att kontrollera motorerna så att allt såg bra ut och att vi inte fått in någon aska i dessa. Det blir lätt att man inbillar sig saker som att exempelvis dammet i cockpiten kanske är aska som letat sig in, att det mörkare skiktet vi såg på himlen kanske var aska rent av med mera med mera. Allt såg bra ut dock och det bar iväg hemåt igen och flygningen tillbaka gick nästan lika snabbt. Vi var bara tvungna att flyga ut och vända en bit österut för landning på bana 26. "Clear approach" fick vi en bra bit ifrån Arlanda vilket betyder att man på egen hand får lägga upp sin inflygning vad gäller höjder för att kunna fånga glidbanan på rätt ställe. Detta händer så gott som aldrig på Arlanda, jag har aldrig varit med om det tidigare i alla fall. Men som sagt trafiken var inte intensiv idag!

Kommentarer
Postat av: Conny

Wow! Shot #1 is supercool ! :)

2010-04-20 @ 21:52:16
Postat av: Staffan

Håller med! Grym bild!

2010-04-21 @ 11:07:32
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Johan K

Wauw!

2010-04-21 @ 16:40:25
Postat av: Alex

Tackar! Det var en grym syn, riktigt mäktigt!

2010-04-21 @ 17:55:29
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0