TFHS 08 RE-UNION

Efter två långa dagar i skolbänken har man nu både kraft och tid att få till ett inlägg igen. Igår hade jag varken eller som ni märkte och gårdagen om nåt var verkligen lång för mig åtminstone. Uppstigning klockan 05.00 i Skellefteå för att flyga JZ291 ner till Stockholm/Arlanda med planerad ankomst 08.25. Human Factors-kursen skulle börja 09.00 borta på Oxford Aviation Academy, en aning tight schema redan på förhand som sagt. Dimman på Arlanda gjorde inte saken bättre heller direkt, merparten av alla ankommande plan fick nämligen holding och även vi blev klarerade det när vi närmade oss Hammar VOR-fyr. Dimman verkade dock lätta en aning och vi slapp holding, trots detta fick vi först bankontakt på det i närmaste minimumhöjden 340 fot på ILS:en för bana 01R. Kapten tog över och gjorde landningen som alltid vid LVA men jag fick i alla fall taxa in till gaten! Komiskt att man kan tycka det är så roligt egentligen, det ju flygningen som borde vara det väsentliga!

Väl på marken blev det snabba bud till bussen för att ta sig till Oxford och jag hann precis dit i tid, ibland ska man har tur helt enkelt. Där blev det sedan ett långt teoripass ända fram till 19.00, det var verkligen länge sedan man hade helklass måste jag säga och detta firade vi sedan med en klassmiddag i Märsta. Riktigt trevligt men det var en som var en aning tröttare alla andra skulle jag tro och det var inte svårt att somna igår kan jag säga. Men det har ju varit teori idag också med liknande upplägg och efter denna dag har ytterligare en kursträff avverkats i detta ämne. Kursen innehåller dock ett par tillfällen till där vi bland annat ska skriva ihop två olika "papers", dels om ett Human Factors-ämne och dels om en flyghändelse som antingen resulterat i en olycka eller fått en positiv utgång. Jag kommer skriva om "Fleet Commonality" och Air Transat Airbus A330:n som gledflög över Atlanten och nödlandade på Azorerna.

Avslutningsvis kan jag ju bara att säga att det varit en grym flyghelg med mycket ny erfarenhet både vad gäller visuella inflygningar såsom low visibility approaches. Totalt 10 leggar och 14.2 timmar i block blev det, rätt bra utdelning en helg där men egentligen inte skulle ha flugit alls!



Umeå med Ume älv och flygplatsen tydligt synliga.



Någon som vågar gissa på antalet varv per minut (rpm)?



Snön hade börjat smälta i Skellefteå men fortfarande många isflak som flöt omkring, mäktig syn!

Kommentarer
Postat av: Conny

Hur kan du taxa från högersits?



Är det inte bara från vänstersits som man kan styra noshjulet?



Propellervarvtalet gissar jag på 4 500 rpm.

2010-04-13 @ 22:17:21
Postat av: Trollkarlen

Nej nej, jag tror på 1020rpm, för det ser onekligen ut att vara på cruise :)

Om inte så säger jag 1200rpm på 100%.



Borde ju vara en rätt rejäl överljudshistoria av propbladen om det är 4500rpm som ovan tror :D

2010-04-13 @ 23:17:12
Postat av: Alex

Conny,

Det finns faktiskt en tiller som det heter på högersidan också. Inte många plan som man kan taxa från båda sidor...men Fokkern har det mesta! :)



Du kryddade lite där på rpm:en Conny, 1020 rpm är det under cruise. Maximalt 1200 rpm kan den komma upp i.



Trollkarlen,

Ja, 1020 rpm är rätt...cruise är intryckt på Engine Rating Panel.

2010-04-13 @ 23:49:58
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Emily

Hejsan!



Jag vill bli pilot och har några frågor till dig. Jag har velat gå i Lund, men nu går ju inte det... Därför får det bli privat i så fall. Vad är ditt tips när det gäller skola, vilken är bäst, har bäst rykte, vad kostar det och blir man färdig pilot då, osv.?



Tack på förhand!

2010-04-14 @ 15:19:22
Postat av: Conny

Ja,Fokkern verkar vara en rolig maskin,hihi......verkar ha det mesta ja :)



Varvtalet,well......tänkte först på ca 2 000 rpm,men tyckte det verkade lågt,hehe.

Där ser man........you know,man lär sig något nytt varje :)



En mkt bra och lärorik blogg!

2010-04-14 @ 19:04:49
Postat av: Trollkarlen

Vad bra ni har det på Fokkern som kan trycka in en cruiseknapp på en ERP :)

Condition Leevers får jag nöja mig med.



2010-04-14 @ 21:15:06
Postat av: Alex

Emily,

Nej det går ju tyvärr inte att söka TFHS längre och tyvärr så vet jag inte riktigt om jag är den rätte att svara på dina frågor. Jag vet inte mycket om de andra skolorna som finns i och med jag hade förmånen att komma in här.



En väg att gå är via Scandinavian Aviation Academy:

http://www.bfsaa.se/



Annars kan man ju alltid gå via flygklubbar och bygga på sin utbildning allt eftersom, här har du länkar till både flygklubbar och flygskolor:

http://www.flygtorget.se/Fakta/Lankar/



Hoppas det hjälper!



Conny,

Fokkern är grym! :) Bra att jag har något att lära ut, det är ju alltid kul när man kan göra det!



Trollkarlen,

Ja, Fokkern har trots sin ålder en del bra finesser! :) Vilket bolag flyger du på?

2010-04-14 @ 22:36:02
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0