HASTIGHETSREKORD!

Bloggen fick två dagars påsklov som ni kanske har märkt men nu är jag tillbaka igen med ett nytt inlägg. Har spenderat två dagar med släkt och vänner, bland annat besökt Köpenhamn i går i den varma vårsolen. Våren har kommit betydligt längre nere i Skåne/Danmark än i Stockholm kan man lugnt säga.

Två flygningar blev det på Långfredagen som sagt, först en tur upp till Arlanda med islänningen där jag var PF och där man lyckades med nytt hastighetsrekord 342 knop! Två rekord på två dagar med andra ord, inte allt för intressant för er kanske men lite roligt för en annan är det i alla fall. Det var en rejäl medvind på nästan 70 knop som gjorde att vi fick upp en så hög hastighet i förhållande till marken (ground speed) som vi fick. Klaff 35 landning på Arlanda blev det och när man landar med det maximala klaffläget kan verkligen sväva över banan känns det som, 92 knop i ref-speed som det heter vilket betyder att det är den hastigheten man siktar på att ha vid sättningen. Det gick verkligen långsamt kändes det som men trots allt är det ju cirka 170 km/h!

Groundspeeden kan ni ser uppe i det högra hörnet på Navgation Display som även den är annorlunda i islänningen jämfört med de andra.

Med tanke på medvinden landade vi en bra bit innan tidtabell och hade därför ett två-timmars stopp på Arlanda där vi i besättningen hann med en lunch i SkyCity innan det bar iväg söderut igen. Denna gång var det flygplansbyte och jag fick flyga SE-LEA för första gången. Tror jag har flugit alla Fokkrar i flottan nu med denna! Motvind på vägen hem som ni kanske räknat ut men vi lyckades ändå landade precis på tidtabell trots en aning försening med både ombordstigning och lastning. Redan imorgon är det dock dags att åka upp igen men det blir som passagerare på SAS från Köpenhamn. Inga platser från varken Ängelholm eller Malmö, många som flyger i påsktider med andra ord!

Kommentarer
Postat av: jan häggström

Hej



tackar för en utmärkt blogg,säger en gammal flygnörd, mer eller mindre uppvuxen på esse, just fyllt 65, men flyg går aldrig ur blodet,hade a-cert på 70 talet, pa28,dryga 100 tim,minnet sviker nog men sa dom inte man skulle flyga lågt o sakta??



fortsatt trevlig påsk önskar janne bor hbg sen 12 år.

2010-04-04 @ 22:30:45
Postat av: Alex

Hej Janne,



Alltid roligt att höra, tackar så mycket! Nej det känns inte som man någonsin kommer tappa detta intresse.



Flyga lågt och sakta är precis vad vi gör med Fokkern, den går ju varken högt eller snabbt jämfört med alla andra! ;)



Fortsatt trevlig påsk på dig också helsingborgaren, en annan får dra sig uppåt ikväll igen efter en skön påsk i Hbg.

2010-04-05 @ 11:37:05
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0