EN VECKA PÅ VISBY

Äntligen får jag nog nästan säga är man tillbaka på ön för en veckas flygningar med Visby som bas. Det var så länge sedan som sista veckan i januari som jag gästspelade här om man bortser från det ytterst korta gästspelet i torsdags då man gjorde sin linecheck hit. Nu är det fyra nätter på hotell som gäller här och fyra leggar dagligen.

Dagen började dock med en passiv flygning ner till Jönköping, första gången jag skulle få flyga härifrån i Skyways-sammanhang när jag några timmar senare fick vara aktiv upp till Stockholm/Arlanda. Har varit där en och annan gång med Cirrusen under ett antal navigationsrundor runtom södra Sverige annars i och för sig. Nu efter linechecken kommer man att få flyga med övriga kapterner i bolaget och så blev det idag, jag fick vara PF och turen upp till Arlanda fungerade väldigt bra tycker jag. Flygtid på 45 minuter ungefär är det från Jönköping och det märks att det börjar bli mer termik i luften nu både under ut- och inflygningar som blir betydligt mer turbulenta, skakade ganska rejält på finalen till bana 26.

Efter landning var det bara att leta upp Fokkern mot Visby där jag nu skulle vara passiv. Passade på att sitta på klappsätet efter att ha suttit i kabin på den tidigare passiva leggen. Dessutom passade jag på att ta några bilder speciellt under den visuella inflygningen till bana 21. Solskyddet gav en extra effekt till bilden får man säga vilken blev bra mycket bättre än jag kunde tänka mig. Nu är det snart läggdags här på Strand hotell, tidig uppstigning imorgon.


Fokkers version på "Head up display"!

Kommentarer
Postat av: Fredde

Skön bild! Skulle gärna vilja sitta där framme någon gång i framtiden ;)

2010-04-26 @ 23:13:45
Postat av: Kenneth G

Kul bild!



Hur ser din karta ut numera? Det var väl ett tag sedan du hade med den digitala. Den analoga bär du väl knappast med dig i pilotväskan ;-)

2010-04-27 @ 07:00:30
Postat av: T

Hej!

Har följt din blogg nu ett tag, alltid lika spännande läsning! Hoppas du kikar in och kollar läget på min allt eftersom jag börjar min TR. Ha det bra, hej!

2010-04-27 @ 12:31:54
URL: http://thrustjunkie.wordpress.com/
Postat av: Alex

Fredde,

Ja det är en helt annan utsikt än från kabinen! :)



Kenneth G,

Ja den blev rätt bra! Vad gäller kartan har den varit relativt oförändrad den senaste tiden men igår blev det ett ny tillskott med Jönköping och imorgon antagligen Växjö. Får bli en updatebild på kartan snart, jag lovar! Den analoga står stabilt hemma på byrån hehe!



T,

Kul att höra, tack! Ska börja kika in på din framöver...lycka till på TR! Du ska köra den diskreta stilen förstår jag, kan bli intressanta brainstorms bland kommentarerna antar jag! ;)



2010-04-27 @ 17:21:54
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0