SPOT THE DIFFERENCE!

Heldag på Skyways Training Center idag med genomgång av de oklarheter vi har stött på än så länge under självstudieperioden. Lite extra vikt blev det på några av Fokkerns olika system; varnings, el, bränsle med fler. Dessutom blev det fortsättning på papperstigern där vi fortsatte att gå igenom vad varje moment på checklistan egentligen innebär i praktiken. Vissa punkter på listan innehåller betydligt fler moment man ska utföra än vad som uttryckligen står, det gäller med andra ord att plugga in denna väl. Det håller ju inte riktigt att man tar en timme eller två för att gå igenom checklistan innan motorstart när man har en turnaround tid på 20-30 minuter, eller hur!? Otroligt att man ska kunna kapa ner dessa 1-2 h till bara några fåtal minuter när man är varm i kläderna. Det känns inte omöjligt i alla fall, allt blir ju så mycket enklare när man vet var knapparna sitter!

Dagen avslutades med några fina höstbilder på en lång rad Fokker 50 som vi tydligen lyckades pricka in, som ni ser verkar inte ommålningen av flottan vara helt klart för av de sex som hamnade på bild var det bara två som hade likadan målning! Ser ni skillnaderna, vissa är mer självklara än andra men alla är olika om ni tittar noga!?



Kommentarer
Postat av: Conny

Ja,just det.....men jag finner det märkligt att de inte målar klart planen innan de sätts i trafik igen.Kan ju se lite lustigt ut,hmmmm.



Men bolaget vill väl kanske inte ha så långt stillestånd i sträck,men iaf.......handlar väl om pengar som vanligt,hmmmm.

2009-09-30 @ 01:14:52
Postat av: Alex

Ja det ser ju lite tråkigt ut när inte målningen är fullständig men det är många faktorer som spelar in, däribland ekonomiska givetvis. Flygplan brukar i regel bara bli ommålade när det sammanfaller med en större service eller liknande.

2009-09-30 @ 22:06:29
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0