NÅGRA DAGARS LEDIGHET

Tidigt simulatorpass igår morse som ni förstod och det gick faktiskt riktigt bra. Det byggs på fler och fler moment nu som vi i och för sig gjort tidigare både med Cirrus och FNPT II simulatorn i Ljungbyhed men handhavandet i Fokkern blir en aning annorlunda och därför gör vi detta igen. Det blev bland annat holding över en VOR-fyr en bit ifrån Arlanda, närmare bestämt TEBBY. Efter det blev det en ILS-inflygning till 19R på Arlanda i sidvind med autopilot och go around på minimumhöjd. Just go around börjar sitta riktigt bra nu med ett bra arbetsflöde mellan mig och Johannes. Andra inflygningen blev helt manuell på rådata som det kallas, det vill säga att man har ingen guidning hur man ska styra/sjunka för att ligga rätt in mot banan. Här gäller det med andra ord att scanna av alla instrument själv och korrigera därefter, första inflygningen gick sisådär pga att jag kom på efterkälke redan från början och då är det svårt att jobba ikapp när man har för mycket att korrigera. Jag bestämde mig för att göra en go around och börja om från början, denna gång gick det betydligt bättre hela vägen ner. Sidvindssättningen på banan blev också över förväntan så det kändes som en riktig bra avslutning på denna intensiva helg och början på veckan.

Nu har jag några dagars ledighet som jag spenderar i hemma i Helsingborg, verkligen skönt att få ett litet break och komma ifrån ett tag. Det blev SAS och en Boeing 737-600 hem till Ängelholm/Helsingborg, en aning modernare i cockpit jämfört med Fokkern om man säger så med flertalet glasskärmar och inte nog med det även Head Up Display som används vid väldigt dåliga väderförhållanden.



Vid starkt ljus kan man sätta upp mörka plastglas för att inte bli alltför bländad, skapar en häftigt effekt vid fotografering också för den delen!



Visual approach till bana 32 på Ängelholm.

Kommentarer
Postat av: Conny

Angående jumpseat i cockpit.......hur bär du dig åt för att åka med i cockpit?

Känner du någon på SAS?



Jag förstår att det kanske hjälper lite grand att gå på TFHS,hmmmm......men ändå, i dessa tider efter 11/9.



Jag tror många flygintresserade,likt mig,vill veta hur man gör.

Sååååå...........hur går det till?



Och ja,jag är avundsjuk på dina cockpit-resor.Hihihi ! :)

2009-10-28 @ 14:26:46
Postat av: Erik

Jag flög också jumpseat igår hem till Kalmar. Jag tog kontakt med flygvärdinnorna och berättade om mitt flygintresse och jag fick sedan komma in i cockpit och berättade om alltihop. Kapten tittade på min biljett och sa: "Har du betalat så mykekt så får vi väl se till att du sitter bekvämt".



Kan tillägga att jag inte går på TFHS eller någon annan flygskola.

2009-10-28 @ 17:02:33
Postat av: Alex

Conny,

Jag känner ingen på SAS men jag brukar fråga flygvärdinnorna när jag går ombord om det finns möjlighet att få åka jumpseat. Samtidigt berättar jag om min utbildning på TFHS och visar upp mitt PPL-certifikat.



Det hjälper ju givetvis att jag går på TFHS i och med många SAS piloter kommer härifrån men som Erik säger det är ju bara att fråga.

2009-10-28 @ 19:36:23
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Ok.....I see.....då ska jag fråga iaf nästa gång jag flyger.



Om du tex skulle flyga till Paris med Air France,skulle du fråga då med?



Eller frågar du bara SAS?

2009-10-29 @ 16:05:02
Postat av: Alex

Känns som det är betydligt striktare på andra håll, i exempelvis engelskt luftrum får man inte sitta på jumpseat vad jag har hört...i alla fall om man inte tillhör crew.



Jag har inte flugit så många bolag frånsett SAS/Skyways på sistone som det varit aktuellt att fråga.

2009-10-29 @ 21:06:25
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0