VISUAL APPROACH

Imorse var det dags igen för ett simulatorpass efter några dagars ledighet och idag stod var det flygning i höglänt terräng utmed Norges västra kust som gällde. Flygplatsen i Bergen var utgångspunkt under hela passet och här gjordes inflygningar från alla håll och kanter. Vädret var bra och inte ett moln i sikte under hela passet, tonvikt var som ni förstår på visuell flygning från olika utgångsläge för inflygning. Flygledaren eller rättare sagt vår instruktör radarvektorerade oss mot flygplatsen gång på gång och när vi fick flygplatsen i sikte eller den rätta benämningen "Field in sight" fick vi klart för visuell inflygning.

Visuell inflygning betyder att man kan lägga upp inflygningen mot aktuell bana på det sätt som anses lämpligt med eller utan hjälpmedel. Här behöver man inte flyga enbart på sina instrument som man i regel gör annars utan här lägger man upp flygningen lite mer på känsla och givetvis erfarenhet. Erfarenheten på Fokkern för egen del är ju ringa men man får ständigt bra tips från instruktörerna som gör att man antagligen kommer smälta snabbt in i de dagliga operationerna.

Åter till ämnet som jag var inne på för första början då, trots man flyger visuellt tar man givetvis stöd av de hjälpmedel som finns på aktuell bana, till exempel ILS. Detta för att säkerhetsställa att man ligger relativt rätt på glidbanan. En annan viktig sak som inte får glömmas bort är vid en eventuell go around var man då ska ta vägen? Har man då plate:n (inflygningskortet) för ILS:en framme så står den proceduren där. I vårt fall trots att vi var visuella gäller det att följa denna procedur så precist som möjligt för att garantera tillräcklig hinderseparation som verkligen kan inskränka på flygsäkerheten i området runt Bergen.

Snart läggdags, imorgonbitti är det dags för ett liknande pass men denna gång blir det på Göteborg - Landvetter.

Kommentarer
Postat av: Jacob

Göttelabörg det gillar vi :-D Good luck!

2009-11-20 @ 11:57:37
URL: http://flygandejacob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0