LOFT ARN-BLE

Ytterligare ett LOFT-pass igår, denna gång blev det två turer från Stockholm-Arlanda till Borlänge så att både jag och Johannes fick passa på att lära oss proceduren som används på Borlänge. VOR/NDB-inflygning var det som gällde och här gäller det med hjälp av tidtagning försöka få en jämn glidbana ner till minimum. Det gick helt okej även om det var mycket att göra precis i slutfasen av inflygningen.

När LOFT-delen av passet var klart var det dags för att på allvar testa Fokkern och vad den egentligen går för eller som vår instruktör sa....Rida in tjuren! Ordvalet passade rätt bra för det är just vad det handlade om. Hitintills så har vi varit väldigt varsam i manövrerandet av flygplanet om man bortser från loopen och rollen. Denna gång gällde det att inte krascha till vilket pris som helst vad gäller roderutslag och farter. Instruktören lät oss prova olika inflygningar med kända väderfenomen som orsakat flyghaverier tidigare och det är bara att hoppas att man inte kommer få uppleva det in real life.

Allt började som en vanlig lugn inflygning men under senare delen ändrades vädret markant med kraftiga vindar och nedsvep. Trots att man då valde full power så bara sjönk man och tappade hastighet, emellanåt fick man lite mer lyftkraft medan man i nästa sekund var på väg ner igen. Otroliga krafter vädret kan ge upphov till, tro det eller ej men vi lyckades ta oss ner på banan alla gångerna...

Bara för att man kommit ner på banan är det ingen garanti för att man har överlevt, här gäller det ju även att få stopp på maskinen samt hålla den på banan. Det lyckades vi inte med alla gånger men förhoppningsvis var det i så ringa omfattning att man överlevt.

Passet avslutades med en glidflygning då båda motorerna la av vilket då medför att vi fick fälla ut landningsstället med reservsystemet samt fälla ut klaffarna med hjälp av enbart en elmotor som drivs av batterierna. Batterierna är den enda försörjningen till elsystemet vid dubbla motorbortfall.

Var det något man skulle filmat så var det nog passet igår...då hade ni fått action kan jag säga. Hoppas det kommer fler tillfällen till detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0