ENGINE FAILURE & ENGINE FIRE

Söndag eftermiddag och helgen är snart till ända, för mig består resten av helgen av ett långt simpass från 17.30 till cirka 23.30 liksom det var igår. En liten genomgång vad som hände igår följer här, passet började med ett motorbortfall precis efter det att vi roterat. Motorn tvärdör med andra ord och ger inget vridmoment överhuvudtaget. Här gäller det att vara med i rodren och trampa nästintill maximalt på den pedalen på vars sida motorn går. Planet girar annars kraftigt mot den motor som inte går och det är väldigt svårt att både hålla kurs och wings level. Samtidigt gäller det att stiga och följa den procedur som gäller vid motorbortfall för att vara säker på hinderfrihet. Stighastigheten är som ni kanske förstår inte särskilt stor så det går verkligen långsamt uppåt. Under denna tid gäller det även att stänga ner bränsletillförseln på motorn och ta upp klaffar så att man kan stiga snabbare.

Detta följdes med en enmotorinflygning och manuell ILS-landning, hela scenariot gick väldigt bra måste jag säga. A och O är att behålla lugnet samt arbeta metodiskt besättningsmedlemmar emellan vilket fungerar väldigt bra mellan mig och Johannes. Efter landningen blev det ytterligare en start, denna gång med motorbrand...där vi då även ska släcka branden samtidigt som man i stort sett utför alla andra åtgärder som för ett motorbortfall. Den stora skillnaden är att vid motorbrand ger i regel motorn fortfarande en del vridmoment vilket man tar användning av för att stiga till säker höjd innan man släcker. När man väl släckt branden och strypt motorn blir det ju ett motorbortfall helt enkelt.

Efter detta blev det ytterligare några inflygningar både med en och två motor/er vilket även det fungerade bra. Hoppas att man kan komma upp i samma standard till kvällens pass, men för det krävs det nog lite plugg på procedurer och det hade jag tänkt göra nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0