DIVERSION

Vad är en diversion? Jo, en diversion är när man inte har möjlighet att landa på den tänkta destinationsflygplatsen på grund av diverse orsaker, kan vara allt från dåligt väder, medicinska orsaker, tekniska problem med mera. För vår del blev det en diversion från vår tilltänkta destination Borlänge på grund av dåligt väder, vi kom inte igenom molntäcket på den höjd man ska göra det för att få fullgöra landningen. Väderutsikterna såg inte heller bättre ut och då gäller det ha alternativa planer, ett destinations alternativ med andra ord. I regel är detta förutbestämt inför varje flygning där väderminima uppfylls. I vårt fall var det Mora som gällde, cirka 20 minuters flygtid bort där vädret skulle vara en aning bättre. Väl där så flög vi in men på minimumhöjden såg vi ändå inte banan och fick med andra göra en go around och ett nytt försök. Denna gång gick det bättre och vi landade samt bytade platser.

För att göra det en aning mer spännande på vägen tillbaka till Arlanda började vi istället i Borlänge och flög mot Bromma som destination. Där gick det emellertid inte att landa och vårt alternativ blev då Arlanda vilket vi lämnat några timmar tidigare i passets början. Hängde ni med i svängarna var, när och hur vi flög och vad som var destination eller alternativ? Ska jag vara helt ärlig så hade man knappt kolla själv hehe, i simulatorns värld blir det en del hoppande som ni märker.

Än värre var det dock idag då vi har flugit fram och tillbaka med olika inflygningar på Oslo Gardermoens två parallella banor. Hann inte skriva något inlägg tidigare idag eller igår så nu har det alltså gått två pass sen sist. Idag eller rättare sagt igår, klockan redan efter midnatt nu, så fungerade inte autopiloten på hela passet så det blev mycket handjagande. Gick bra för både mig och Johannes men vid just handflygningen sätts en betydligt större press och arbetsbelastning på PNF för att supporta PF i så hög grad som möjligt. PF's kapacitet vid handjagande är ytterst begränsad och man blir snabbt överbelastad så samarbete är A och O.

Det blev ett rätt långt inlägg ser jag nu, väldigt olika hur skrivformen är från dag till dag. Ibland får man inte ner något alls medan som idag så bara flödar det. Läs vad ni orkar så ska jag försöka bjuda på en bild eller två i morgondagens inlägg för att göra det än mer intressant. Imorgon är det antagligen en fridag som gäller och Stockholm C för min del. Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag säger det inte tillräckligt ofta: TACK!

Tack för din fenomenala blogg, tack för alla insikter du ger i pilotutbildningen, tack för flyglustan du väcker. Och inte minst tack för alla underbara flygbilder du har på din blogg!



Jag läser varje inlägg med lika stor entusiasm och glädje över att det kommit nått nytt...



Flyg försiktigt:-)

/Daniel

2009-11-16 @ 19:48:44
Postat av: Conny

Kan inte annat än hålla med föregående talare.

En suverän blogg som ger inblick i flygarvärlden "as it is".

Som sagt,den ligger som favorit i min dator :)



Keep up the wonderful work.

2009-11-16 @ 20:29:39
Postat av: Alex

Daniel och Conny,

Det är jag som ska tacka, mycket roligt att få en kommentar eller två emellanåt så att man inte skriver för blinda ögon. Jag försöker ligga på en lagom nivå i allt jag skriver så att även den som inte är alltför insatt förstår vad jag skriver.



Jag tycker själv att den blivit en aning sämre med inläggsfrekvensen men kvalité före kvantitet som det brukar heta. Men det är även svårt att hinna med alla dagar. Kommer snart ett nytt inlägg idag dock.



Tack igen!

2009-11-17 @ 08:26:42
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0