TEORI: PRINCIPLES OF FLIGHT

Förmiddagen har redan passerat förbi och jag sitter nu åter på mitt korridorrum på Ljunghusen och filar på ett blogginlägg. Principles of Flight var det på schemat idag ja och här tänkte jag skriva lite om vad det ämnet innehåller. Om jag får säga det själv tycker jag det är ganska märkligt att just den här kursen kommer sist bland teoriblocken...känns som aerodynamiken är ganska grundläggande för allt som har med flygning att göra. Nåväl nu läser vi detta i alla fall och har återigen Stig Holm som kapten i denna kurs såsom tidigare i Performance.


Så här ser det ut under föreläsningarna, det mesta är Power Point baserat. Väldigt intresserade studenter som ni ser...

Boken i Principles of Flight är den överlägset tjockaste boken i ATPL-kurslitteraturen och här är det mycket man ska kunna. Vet inte riktigt hur många föreläsningar vi har haft i ämnet ännu men det har blivit ett par och vi är ändå inte så långt komna i boken. Nu i början har det varit mycket om hur luften strömmar över en vinge och hur lyftkraft skapas och det tänkte jag förklara lite snabbt här och nu.

Om man ser en vinge från sidan som färdas framåt i luften så skapas det ett lägre tryck på ovansidan i jämförelse med det tryck som finns på undersidan. Trycket underifrån pressar framkanten på vingen uppåt medan trycket ovanför vingen pressar vingen nedåt i bakkanten. När den här tryckskillnaden verkar på en vingyta skapas en lyftkraft. Lyftkraften är givetvis beroende på fler faktorer såsom hastighet och anfallsvinkeln på vingen jämtemot luften, men i det stora hela är det tryckskillnaden som skapar en lyftkraft. Här är en liten illustration som underlättar förståelsen.



Vi har även diskuterat olika typer av vingformer idag och vilken typ som är bäst för olika ändåmål, det finns bland annat raka, elliptiska, bakåtsvepta och deltaformade vingar. Vilken som är bäst beror helt enkelt på användningsområdet och andra faktorer såsom ekonomi, tillverkningskomplexitet, hastigheter och kontrollbarhet.

Med detta sagt har ni fått lite inblick vad detta ämne innehåller och jag "stänger" min flygskola för idag. I och med jag har mycket teori denna vecka så känns det vart fall som jag kommer ha lite mer tid än vanligt att få till lite mer ingående inlägg om flygningen här på skolan. Så kom tillbaka imorgon och läs lite mer då.   
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har inte blandat ihop vingprofil (som på bilderna) med form? De olika profiler som finns brukar i de flesta fall gå att beskriva genom camber, tjocklek och fördelning av dessa faktorer.



När det är på den där nivån är det ganska intressant, men när läroböckerna innehåller mestadels ekvationer och knappt några bilder på flygplan är det inte lika kul längre.

2009-05-04 @ 18:30:28
Postat av: Anonym

Tillägg:

Engelska wikipedia har faktiskt en hel del intressanta artiklar i ämnet. Där tar man även upp en del av de irrläror som finns avseende hur vingar producerar lyftkraft.

2009-05-04 @ 21:20:36
Postat av: Alex

Ja det kanske var blev fel ordval där, tur du var uppmärksam. Vem är du förresten?



Det finns mycket bra information på wikipedia men man ska inte lita fullt på vad som står skrivet där. I universitetsvärlden är den inte godkänd som informationskälla i alla fall.

2009-05-04 @ 21:47:43
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0