DAG 3: NORRLAND

Start från Gävle idag klockan 10.00...med destination Östersund via Mora och Sveg. Vi hade lite tur igår när vi landade i Gävle att vi fick kontakt med en person på flygplatsen som gjorde att vi kunde tanka upp, flygplatsen i övrigt kändes väldigt ödslig och används inte alls för kommersiell trafik vad jag förstod. Mora blev som sagt första leggen idag och utsikten över Siljan var inte att klaga på där. Därefter blev det en tur rakt norrut där Sveg låg rakt på tracken till Östersund. Östersunds flygplats låg väldigt vackert även den med alldeles klargrönt gräs och gula maskrosor mot en annars blå himmel och snöklädda berg i bakgrunden...grymt!

Ett kort stopp där och en och annan bild på en intaxande SAS 737 blev det så Johannes tur att spaka österut mot kusten igen. Studsar blev det på Kramfors/Sollefteå flygplats och senare även Örnsköldsvik. Vinden var ganska kraftig rakt i sida både på Örnsköldsvik och slutdestinationen Umeå...men Johannes klarade det fint och jag gör nu mitt första gästspel i den här staden som för övrigt är den nordligaste orten i Sverige jag har varit i. Bilderna kommer här!



Ny dag och Johannes verkar redo för nya äventyr.



Vår kärra SE-LUD framför tankstationen på Gestrike Airport, redo för start efter en genomförd daily inspection.



Morgonkaffe på 5000 fots höjd.



Mora under vingen med Vasalopps-målgången synlig framför vingen.



På väg mot Östersund med ett par snöklädda toppar synliga i fjärran.



Johannes fotograferar sin första 737:a!



Banan på Åre-Östersunds flygplats är inte direkt jämn höjdmässigt som ni ser. Jag gissar på att det är Åreskutan som är synlig i bakgrunden.



På final till Örnsköldsvik flygplats som är en så kallad AFIS flygplats, här får man inte klart landa utan bara "banan fri".



Vi var visst inte ensamma på Umeå, här vinkar Johan in oss som värsta marshallern till plattan för refueling.



JON är min förkortning på skolan så det här kunde ju inte bli mer passande!



En liten sightseeing i Umeå även kallat "Björkarnas stad" erbjöd verkligen vad de är kända för...björkarna verkar stå på rad här!



Efter Björk-safarin blev det en kopp kaffe vid Ume älv.....snygg pose vi ligger inne med båda två haha!

 

Kommentarer
Postat av: Conny

Tjusiga bilder :)

Väldigt roligt att läsa om resan.......förresten,denna blogg överlag är helt suverän.Den ligger som favorit i min dator,hihi.

2009-06-01 @ 00:47:25
Postat av: Alex

Kul å höra Conny!

2009-06-03 @ 00:28:50
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Hans Osvalds

Hälsa Klangen från mig!

2009-06-18 @ 23:17:40
Postat av: Alex

Hans,

Det ska jag göra när han är tillbaks från sin sjukskrivning...kommer inte ihåg om jag skrivit det eller ej men han råkade ut för en liten "olycka" precis när vi landat i Vilhelmina som resulterade i en krossad fot och kryckor!

2009-06-23 @ 12:24:04
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0