UTC

Nu när jag alla redan är inne på temat med tidtagning och tid i allmänhet tänkte jag förklara lite vad UTC är för något. Men först blir det en liten rapport från dagens flygning…fick som sagt gå upp tidigt imorse och räkna ut både kurser och hastigheter med de för dagen eller rättare sagt stundens gällande vindar. Hade gjort ett ganska bra förarbete igår så det gick relativt enkelt trots att man knappt fått upp ögonlocken. Därefter en snabb frukost och ner till hangaren för att ta ett beslut…”go” eller ”no go”. Jag valde själv att avvakta med tanke på väderläget och tur var nog det för bara några minuter senare var sikten riktigt dålig och snön började falla. Passet blev dock framflyttat tills eftermiddagen och som tur var klarnade det upp så jag och Johan pep iväg med varsin Cirrus. Tur för mig så hade inte vinden ändrats något nämnvärt så jag kunde flyga på mina existerande uträkningar. Tro det eller ej, det fungerade riktigt bra och jag passerade alla kyrkor på vägen på nästan sekunden när…helt klart ett godkänt flygpass med andra ord!

UTC var det också ja, UTC står för Universal Time Coordinated och används helt och hållet inom flyget för att ange tid. Den baseras på den internationella atomtiden som ger hög precision och detta underlättar betydligt då man inte behöver omvandla tiden till den aktuella tidszon som flygplanet befinner sig i. UTC är nästan detsamma GMT, Greenwich Mean Time, som ni kanske har hört om….dvs nollmeridianen utanför London. Det skiljer sig dock bara på någon sekund dem emellan…men det är alltså UTC som gäller för flyget och inget annat. Flygprogrammet på skolan anges också i UTC tid och det är ju till sin fördel om man har koll på detta så att man inte tar det för lokal tid för då får man vänta en bra stund på sitt flygpass, en timme eller två beroende på sommartid/vintertid.


De som har svårt med omvandlingen, UTC till svensk tid, kan ju alltid slå till på den här pilotklockan från SAS webshop...en riktigt bra och snygg klocka som passar riktigt bra till det andra måstet: Ray Banen! ; ) 

Imorgon flyger jag och Johannes tillsammans med lärare till Ronneby och övar PAR-approach, mer om vad detta är kommer imorgon!

PS. Faktiskt ingen som har prickat in 10 klockrena rätt på tävlingen ännu...så chans finns det fortfarande med andra ord! DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0