LOW LEVEL FLYING

När jag tittade ut imorse vid 06.00 var det helt vitt på marken och lite lätt snöfall kom från skyn...tänkte direkt att det inte fanns en chans att det skulle bli någon lågnavigering idag. För säkerhetsskull får man nog säga startade jag ändå upp datorn och började räkna på mina kurser och tider på de olika sträckorna. Vid navigering är det egentligen 500 fots höjd som minimum utanför och 1000 fot över tätbebyggt område men skolan har specialtillstånd ända ner till 250 fot...dvs cirka 75 meter!!!

Molnen sprack dock upp i en klarblå himmel ganska lagom till att jag körde ner till hangaren...problem återstod dock fortfarande med hård sidvind på flygplatsen samt en insnöad flyglärare. En annan flyglärare ställde dock upp och det bar slutligen iväg 30 minuter sent. Starten gjorde jag själv trots ganska kraftig sidvind och steg sedan som vanligt upp till 1200 fot över Söderåsen, efter åsen började jag sjunka ner så smått mot 250 fots höjd till marken och startpunkten på navigeringen. Själva navigeringen gick väldigt bra trots hård vind och mycket turbulens. Att flyga så här lågt ger verkligen annorlunda perspektiv på saker och ting...men man vänjde sig ganska snabbt vid den nya höjden. I Skåne finns ganska många vindkraftverk och väldigt höga sådana också...jag passerade ett par i närheten av Ringsjön och då var jag faktiskt under dess högsta punkt...rätt häftigt faktiskt! Efter Ringsjön gick turen sedan norrut över enbart skog och då blir det genast svårare att navigera och man får då koncentrera sig på att hålla den kurs man räknat på. Man ser inte heller så långt framåt på den här låga höjden som då också ställer högre krav på precisionen i kurshållningen. Men det gick bra denna gången också och jag passerade den sista kyrkan en aning tidigt i jämförelse med vad jag räknat på...men det får väl ändå anses som fullt acceptabelt. Flygpasset snart till ända men det mest kritiska kvarstod...landningen. Sidvindskomposant på 18 kt i rak sidan gjorde att flygläraren tog över innan sättningen, vi studenter får max landa i 15 kt sidvind. Allt gick bra som ni märker och jag sitter nu och pluggar hårt på mitt lilla korridorrum...all annan tid än flygtid går till plugget just nu om man bortser från mitt lilla inlägg här på bloggen.

Hade önskat att man haft någon bild att dela med sig av idag...men det kändes inte som det var rätt läge att släppa sidesticken på den här låga höjden hehe!   

Kommentarer
Postat av: martin

haha nej en bra bild är värt mycket men inte vad som helst:)

2009-03-24 @ 16:50:48
Postat av: Conny

Spännande med lågflygning,dessutom över vackra Skåne.

Har ni studenter fått en egen dator av skolan att använda(varsin)??

Antar,som du skriver,att mkt angående färdplanering etc. ligger på dator i dag.....men ni använder väl ändå papper och penna (kartor) ? Vid färdplanering,bränsleberäkning,ankomsttid mm......

2009-03-24 @ 21:42:26
Postat av: Alex

Martin,

Nej det är väl inte värt vad som helst men de är värda mycket det måste man säga...en bild säger mer än tusen ord ; )



Conny,

Nej, vi har egna här i Ljunghusen...men givetvis finns det datorer både i skolan och hangar att använda.

Klart att det är mycket manuellt arbete också, VFR-navigeringar görs alltid med penna och karta men man kan ta hjälp av datorn för att snabbt beräkna vindar och bränsleförbrukning. Detta gjorde vi helt manuellt i början på utbildningen med hjälp av nav-snurran som jag har på någon bild i tidigare inlägg.

2009-03-24 @ 23:46:44
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0