NORRLAND: MIDNATTSSOL - DEL 2

Idag blir det sista Norrlandsinlägget för den här gången.....och det blir inte oväntat en bildkavalkad från nattflygningen i midnattssolen! Se och njut!



PFD - Primary Flight Display:en snyggt upplyst i midnattssolen: Indicated Air Speed på 128 knop och en höjd på 5000 fot över det norrländska landskapet.



Spegelblankt!



Skog, skog och åter skog tillsammans med ett och annat vattenhål.



Svårt att flyga vilse när man har hjälp med den stora GPS:en till höger på Multi Funtion Display:en.



Inte många störningar i luften......hands off men ändå höll planet höjden och kursen helt perfekt!



Vi fick göra en avbruten start på Pajala pga att den dörren öppnade sig under start, men här är vi alla fall på väg uppåt med Janne väntades på holdingpointen med sin Pa 31.



Lite fler bilder på bergskedjan......Kebnekaise lurar där inne bland molnen.



Läskigt nära en bergssida här, man var inte alltför kaxig.....turbulent var det också.



Verkligen speciellt landskap, vattendrag och berg om vartannat.



Svårt att visa på bilderna hur mäktigt det egentligen var men här är ett försök iaf.



SE-LUC i perfekt morgonljus på väg hem mot Vilhelmina igen.



Otroligt häftigt att sitta och titta på sina polare i Cirrusen bredvid/nedanför.....såg helt overkligt ut!



Denna bilden får markera avslutningen på en helt underbar Norrlandsresa, speciella ljusförhållanden fanns det gott om på flygningarna som ni ser.


Kommentarer
Postat av: Conny

Härliga bilder :)



Bra med tcas,den måste ni följa blint oavsett vad flygtrafikledningen säger?

Tror det är nya regler om det nu senaste åren?

2009-06-08 @ 01:15:05
Postat av: Alex

Tackar!



Vi flyger ju mest i G-luftfrum så där är det upp till en själv att undvika trafiken. Men är man i kontrollerat luftrum och man får trafik-varning undviker man givetvis den ändå. Har inte hört något om några nya regler.

2009-06-08 @ 06:33:28
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Ah,I see......



Fallskärmen på Cirrus verkar väldigt bra.Vad är lägsta höjd man kan utlösa den på? Någon maxhastighet vid utlösande?



Fallskärmen gör att det ska vara mkt goda chanser för personal och maskin att komma ner helskinnade?

2009-06-08 @ 20:24:05
Postat av: Alex

Man får hoppas att den hjälper om man nu skulle bli tvungen att dra i den, men som en av våra flyglärare sa så kanske man hellre gör en nödlandning så att man kan bestämma själv var man ska hamna.



Lägsta utlösningshöjd är 1500 fot och max hastighet 135 knop.



2009-06-08 @ 23:35:23
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0