FLYGPLATSBRANDMAN

Tiden går fort när man har roligt brukar det heta och det har det verkligen gjort i mitt fall. Nu i helgen var det nämligen exakt sex år sedan jag jag gjorde min sista dag i lumpen. Lumpen är kanske fel benämning att kalla det då jag egentligen var civilpliktig och inte helt oväntat kanske var även denna befattning i högsta grad flygrelaterad....jag var nämligen flygplatsbrandman på Malmö-Sturup!

Dagen innan mönstring var jag dock väldigt negativ till den militära tjänstgöringen men när jag ändå för skojs skull satt och bläddrade i informationsfoldrarna på de olika befattningar fastnade jag så klart för flygplatsbrandman. En dag fylld av tester på regementet i Kristianstad resulterade till slut i att jag blev inkallad som flygplatsbrandman, en utbildning som innebar tjäntgöring i 10 månader.

Grundutbildningen gjordes på Brand och Räddningsskolan på Arlanda under sex veckor där man fick lära sig allt vad gäller brandbekämpning, rökdykning, brandbilskörning..... Därefter blev det placering och riktig tjänstgöring på en av Luftfartsverkets flygplatser, jag valde Malmö-Sturup som sagt. Här blev det 8,5 månader fyra till fem dygn i veckan, Sturup är nämligen öppet 24 h. Flygplatsbrandmanna tjänstgöringen var mitt första steg in i flygbranschen och var en mycket rolig och lärorik tid som jag än idag kan sakna emellanåt. Ett och annat cockpit besök blev det allt och givetvis massvis med flygfoton : )

Finns rätt mycket mer man skulle vilja berätta om denna tid men denna flashback får räcka för idag!



Brandsläckning på övningsplatsen vilket vi nästan gjorde dagligen i en eller annan form.



Kan bli ganska kraftig rökutveckling och brinna ganska rejält när väl flygbränslet tar fyr som ni ser.



I denna gamla SAS Caravelle övade vi rökdykning i kabin med att dra ut dockor i mörkret, riktigt jobbigt kan jag lova!



Modell yngre och en aning kortare hår får man säga.



Varmkörning på Sturups 2800 meter långa bana, RB90 bilen som den kallades toppade ungefär 110 km/h i bra förhållanden om jag kommer ihåg rätt.



Varmkörningen avslutades alltid med en simulerad släckning med RB90 bilarna, 10 bars tryck i vattenkanonen!



Larmet går! På 30 sek skulle bilarna vara utkörda från garaget och vara på väg mot olycksplatsen.....30 sek gällde oavsett om man stod i duschen, var på toaletten eller sov gott i sängen!



Foto taget från mitt rum på stationen så gott som.....snacka om paradise!

Kommentarer
Postat av: Sara

Mmm va sexig du ser ut i den där brandmans-outfiten, bejbi!

Ser fram emot att få se dej i pilot-uniformen... ;)

PUSS!

2009-07-14 @ 13:14:00
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Alex

Vad bra du tycker det, bejbi! Ja man kände sig ganska så het faktiskt hehe, pilotuniformen blir nog inte sämre :)



Puss!

2009-07-15 @ 14:29:12
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Patrik

Ah! The good old days!

2009-07-15 @ 20:28:09
Postat av: Evelina

Vart är det du utbildar dig till Pilot då? Finns det sån utbildning här i Sverige?

2009-07-16 @ 23:57:09
URL: http://evelina85.blogg.se/
Postat av: Alex

Evelina,

Det står en liten introduktion om mig till höger på huvudsidan. Utbildningen bedrivs i Ljungbyhed men det finns även fler studieorter. Men det är bara Ljungbyhed som drivs genom ett universitet och är studiemedelsberättigad.

2009-07-17 @ 07:38:45
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad spännande det ser ut!

2009-07-17 @ 08:36:17
URL: http://emmanylund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0