VFR vs IFR

Flygbranschen är fullspäckad av uttryck och förkortningar så idag tänkte jag börja reda ut alla begrepp. För att inte trötta ut er läsare alltför mycket kommer dessa begrepp tas upp efterhand, idag börjar jag med VFR och IFR. VFR står för visuella flygregler och är de regler i luftrummet man oftast flyger under när man privatflyger. Visuellt betyder att man tar egen separation i luftrummet till andra flygfartyg vilket då ställer krav på väderleksförhållandena. I okontollerat luftrum gäller att man behöver ha en sikt på 5 km eller 8 km beroende på om man är under eller över 10 000 fots höjd samt ett avstånd till moln på 1 000 fot vertikalt och 1 500 m horisontellt. Det finns givetvis undantag som i allt annat beroende på vilken luftrumsklass man befinner sig i...men i det stora hela ser det ut så här.




VFR-karta (fram och baksida) över Ljungbyhed och dess in- och utpasseringspunkter samt annan viktig information, finns för varje svenskt flygfält. Denna karta finns alltid med på ens "kneeboard" när man är ute och flyger.




Detta är en stor skillnad i jämförelse med den kommersiella flygtrafiken som flyger under instrument flygregler, IFR, där flygtrafikledningen kontrollerar flygning från det att den startar upp mototerna vid gate tills den åter parkerar efter landning. Dessutom, som ni alla redan vet, kan man flyga i så gott som alla väder.


På tal om vädret så har det nu under hösten varit så pass dåligt att många av mina flyglektioner har blivit inställda, just på grund av att inte kraven uppfyllts för VFR. Om några veckor ska jag dock få sätta mig i simulatorn för första gången och då är det IFR som gäller, det ska verkligen bli roligt och kännas som ett betydligt steg närmare sitt yrkesliv som styrman i linjetrafiken.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grymt

2009-01-25 @ 18:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0