TEMA: FLYGPLAN

Idag blir det premiär för en ny avdelning på bloggen, tema flygplan, vilket även i framtiden liksom tema foto kommer bli återkommande med jämna mellanrum. Här kommer jag presentera och ge er intressant fakta om olika flygplan som på ett eller annat sätt förändrat flygbranschen.


Först ut blir det flygplan som antagligen har förändrat resandet med flyget allra mest, Boeing 747, i folkmun även kallad "Jumbojet" eller "Jumbo". Är det något flygplan ni ska kunna så är det just detta. Med den säregna puckeln och cockpit placerad en våning upp i jämförelse med passagerarkabinen ska inte planet vara svårt att känna igen, även om en del klasskamrater verkar ha problem med det! ; )
 


KLM flyger bland annat med en version av 747 som heter Combi, hälften passagerare hälften cargo på main deck. 


Boeing 747 gjorde sin första flygning redan 1969 och firar i år 40 år i service! Fler än 1 400 plan har tillverkats vilket gör det till en av de mest lyckosamma konstruktioner som någonsin tillverkats. Det var dock ett våghalsigt beslut att börja tillverka den här bjässen vilket äventyrade hela Boeings existens med tanke på att det inte tidigare hade tillverkats ett så stort passagerarplan.




Japan Air Lines med den rena passagerarversionen 747-400.

 

Pan American Airways var det första bolaget som satte 747:an, version -100, i trafik 1970 på sträckan Washington-London. Planet har sedan dess tillverkats i en antal olika versioner och finns även som en ren fraktversion där hela nosen kan öppnas för lättare lastning. Dessutom har en mindre mängd plan anpassat för specialtransporter av olika slag bland annat för Space Shuttlen som då transporteras uppe på flygplanskroppen. De flesta stora nationella bolag har idag eller har haft 747:an i sin flygplansflotta, till och med SAS hade -200 versionen i trafik under 80-talet men ansågs senare vara för stor för deras behov. Typiska rutter för 747:an är London-Singapore, Frankfurt-Kapstaden, Los Angeles-Sydney.



TNT flyger frakt med sina 747-400F.

Den populäraste och vanligaste förekommande versionen idag är 747-400 som i det stora hela ser likadan ut på utsidan som de tidigare bortsett från några detaljer. Däremot skiljer sig insidan rejält där man numer har betydligt modernare instrument och system som övervakar flygplanet. Besättningen har dessutom minskats från tre till två då man inte längre behövde en maskinist som övervakde motorinstrumenten.


Iran Air flyger med "Baby jumbon" - Boeing 747SP som står för Special Performance.

Ytterligare utveckling pågår förtillfället på en förlängd version, 747-800, men denna beräknas inte vara klar färrän i slutet på 2010. Man kan nog lugnt räkna med att Boeing 747 även i framtiden kommer pryda himlen med sin eleganta design även om den nu har fått konkurrens i form av Airbus A380!

Snabbfakta (747-400 version)

Längd: 70.6 m

Vingbredd: 64.4 m

Höjd: 19.4 m

Passagerarantal: 416-524

Cruise speed: 0.85 Mach

Max startvikt: 396 890 kg

Max range: 13 450 km




Fraktversionen av 747:an kan öppna nosen för enklare lastning.



Kommentarer
Postat av: Conny

Verkligen njutningsfulla bilder ! :)

Har varit på Arlanda några ggr och insupit atmosfären och jetfuel-ångor.......aaaah,smells good !

Har du tid med Flightsimulator nu mellan varven? :)

2009-01-31 @ 15:41:53
Postat av: Alex

Tackar så mycket Conny, kul du följer mig här på bloggen! Jetfuel luktar riktigt gott I know, saknar fortfarande tiden som flygplatsbrandman på Sturup...



Har svårt att hinna med Flightsim tyvärr, men får väl ägna mer tid åt det så småningom...övning ger ju färdighet :)

2009-02-01 @ 23:23:15
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0