KLASSEN

Varje har TFHS ungerfär 400-500 ansökningar till Trafikflygarutbildningen och det en ganska lång väg att tas igenom innan man har möjlighet att få en av de 14 åtråvärda platserna. (Det kan variera lite från år till år men i regel finns det 14 platser). Testerna som jag gjorde för att komma in på utbildningen bestod av två heldagstester i Stockholm som bland annat innefattade simultanförmåga, logik, ordkunskap, reaktionsförmåga, psykologsamtal, intervju med flyglärare med mera. Folk sållades bort efterhand som de inte klarade uppgifterna eller inte ansågs uppfylla de krav som ställs på en trafikpilot. Jag hade dock turen och skickligheten att hanka mig kvar och hamna i den så kallade urvalsgruppen som bestod utav 22 personer. Skolan hade därefter en valberedning och valde slutligen ut 14 stycken kommade TFHS-studenter från denna grupp...och jag var otroligt nog en av de utvalda! Kommer fortfarande ihåg hur känslan var när man öppnade kuverten med det positiva beskedet.


Klassen består i dagsläget av 13 personer, tyvärr så hade vi ett avhopp i höstas...personen i fråga kände helt enkelt att detta inte var rätt utbildning och yrkesval. Vi övriga är dock kvar och det är ganska härlig blandning...11 killar och två tjejer, allt från 23 år till trettiotaggare ; ) Med andra ord det är aldrig försent att söka hehe! Det är en ganska bra blandning på ursprunget också...två från Skåne, en Göteborgare, ett par 08:or, några Uppsalabor, en Smålänning...men även en svensk fransman och svensk spanjorska. Ganska bra blandning med andra ord!


Flygerfarenhet är även den ganska blandad, fyra stycken hade redan PPL-certifikat och en hade till och med flugit SK60 i Flygvapnet. Jag hade ingen erfarenhet alls i stort sett och det är inte alls ett krav heller, kan ju vara bra att veta om ni nu vill söka den här utbildningen...


Kommentarer
Postat av: MartinStenberg

nice blogg..Har själv ett CPL från gymnasiet och hade velat söka TFHS men de tar inte in de som redan har CPL har jag hört rykten om. Annar diggar jag bloggen och kommer följa den! keep up the good work

2009-01-18 @ 15:02:16
Postat av: Alex

Martin,

Roligt att den uppskattas...jag ska helt klart försöka hålla i det här. Tror den kan fylla ett syfte hehe.



Jag är osäker när det gäller CPL, lika bra att du kontaktar skolan, tyvärr så är jag nog inne på din linje...men man vet aldrig, MPL-utbildningen är ny för alla involverade så det är inte säkert det finns regler för det ännu.

2009-01-19 @ 01:06:26
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0