FÖRSTA FLYGNINGEN

Dagen var närmare bestämt den 12:e maj och ganska exakt en månad hade gått sedan klassen anlänt till Ljungbyhed. Min klasshalva hade dragit vinstlotten med att få börja med att ha flygvecka, från och med nu skulle varannan vecka vara flygning och varannan teori. Dessförinnan hade undervisningen varit helt inriktad på flygteori samt en utbildningsvecka inom ledarskap. Den andra klasshalvan fick alltså nöja sig med att sitta i skolbänken i ytterligare en vecka...men för oss var det äntligen dags att få flyga första passet!


Innan jag började på TFHS hade jag aldrig ens suttit i litet sportflygplan så detta skulle bli en upplevelse på mer än ett sätt. Även om jag har varit en ganska flitig flygresenär har jag inte flugit med något mindre än Kullaflyg's Saab 2000, som flyger Ängelholm-Bromma, vilken i jämförelse med Cirrus är gigantisk!



Fyra startklara Cirrus SR20

Dagen började med en vädergenomgång för att eventuellt upptäcka om det fanns några farhågor med vädret...men någon risk för att flygpasset skulle bli inställt fanns inte, himlen var klarblå med bara några få moln, en aning disigt vid åsen men annars en perfekt försommardag med andra ord!

Fyra Cirrus SR20 stod uppradade utanför skolans hangar och jag hade turen att bli en av de första ut. Efter en genomgång av säkerheten och en del av instrumenteringen fick man finna sig i att ta plats i högersätet, detta var dock den första och enda gången som flygläraren skulle komma att sitta i vänster säte, så det kunde man acceptera för den här gången.


Motorn startades och vi fick klart att taxa till startbanan, väl där gjordes motoruppkörning för att kontrollera att allt var som det skulle. Därefter fick vi klart starta bana 29R och några sekunder senare var vi i luften.

Kursen sattes västerut mot Åstorp till att börja med och därefter Helsingborg som är ett av våra övningsområden. Flygtiden till Helsingborg är cirka 10 min som kan jämföras med bilens 30 min och då ska man ändå ha bra flyt med trafiken! Väl ovanför Helsingborg och Kullabygden blev man instruerad i "airwork" det vill säga olika manövrar såsom svängar, stigningar, plané med mera. Det finns inte mycket mer att säga än att det är underbart att flyga helt enkelt. Kan ju även tillägga att flyga runt på 1500 fot över nordvästra Skåne med alldeles gula rapsfält samt ett Helsingborg med sundet i morgonljuset är obeskrivbart!



Nordväst Skåne från ovan, rätt nice va?
(rapsfälten dock redan skördade på denna bilden)

Men tiden går fort när man har roligt och det var dags att vända hemåt. Rutten tillbaka till Ljungbyhed flögs via Bjuv och Billesholm till Stenestad som ligger uppe på Söderåsen. Åsen är helt klart högre än vad man kan tro men även den mycket vacker från ovan. En 270 graders högersväng över flygfältet på det och var vi tillbaks på samma bana som vi startat på 40 min tidigare. Dagens flygpass var slut men som tur var det snart dags igen...


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag blir aningen sotis när jag läser om era flygturer... Ser framemot att få följa med! ;)

2009-01-13 @ 11:09:11
Postat av: Alex

Förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän det blir verklighet, du blir den förste att få åka med! : )

2009-01-13 @ 23:07:20
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Stålis

Stabilt detta Ernst;) Vill även se lite referat från Bandyboysen.... Viktig match på fredag ju!! Hörs och syns!

2009-01-13 @ 23:24:41
Postat av: Alex

Javisst är det stabilt, var det lika stabilt för dig på isen häromdagen eller?



Referat från Bandyboysen får nog hamna på en annan typ av blogg, kanske något för dig att starta upp?

2009-01-13 @ 23:43:10
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0