TEMA: FLYGPLAN

Lite senare idag lyfter mitt SAS-plan med destination Paris - Charles de Gaulle och inget passar väl bättre då än att skriva om Concorde. Passande nog är det snart även 40 år sedan Concorde gjorde sin första flygning och om ni nu känner för att läsa mer om Concorde kan jag rekommendera Airliner World som har en artikel om just detta i kommande nummer, för övrigt en mycket bra flygtidning som behandlar den civila luftfarten.




Nospartiet var så pass långt att det behövde fällas ner vid start och landning för att
piloterna skulle kunna se banan.


Concorde är ett franskt-brittiskt samarbete som inleddes 1956 då man studerade möjligheterna till ett passagerarplan med överljudsfart. De båda länderna tilldelades olika ansvarsområden vid tillverkningen men kunde dock inte enas om var tillverkningen skulle ske så det blev helt enkelt på båda sidor om den Engelska kanalen. För att göra det svårare ännu svårare användes olika mätsystem (meter/tum) på ritningar etc. beroende på i vilket land som den aktuella komponenten blivit utvecklat i. Även namnet blev det diskussioner om...det hela slutade dock med att engelsmännen fick ge sig och acceptera ett -e på slutet av namnet till att bli - Concorde!



En Air France - Concorde lyfter från Charles de Gaulle för John F. Kennedy i N.Y.


Concordes första flygning gjordes i mars 1969 och sattes därefter i passagerartrafik i januari 1976 med Air France och British Airways. Tyvärr blev inte Concorde den succé som alla trodde på grund av oljekrisen blev planet helt enkelt för dyrt att operera. Detta medförde att många bolag drog tillbaka sina beställningar i förmån för större flygplan med bättre bränsleekonomi som exempelvis Boeing 747. Concorde var därför tvungen att rikta in sig på den kundgrupp som värderade tiden högt och som framförallt kunde betala. Trots detta var det bara två linjer som nådde lönsamhet för Concorde och det var London - New York (BA) och Paris - New York (AF). Concordes rekord på sträckan New York - London sattes i februari 1996 med 2 h 52 min 59 sek, vilket kan jämföras med underljudsplanens flygtid på 7 h!



Concorde var utrustad med efterbränningskammare som var tända under starten samt uppe på höjd vid accelerationen till Mach 2.0, tittar ni noga ser ni förbränningen!


Under början på 2000-talet ökade dock både bränslepriserna och underhållskostaderna, detta tillsammans med sviterna från olyckan 2000 utanför Paris och passagerarnas sviktande intresse möjliggjorde helt enkelt inte att hålla Concorde i luften längre. Concorde gjorde sin sista flight i november 2003 och merparten av de enbart 20 tillverkade planen kan idag ses på olika flygmuseum runtom i Europa och Amerika.




Concordes deltavingar syns tydligt på denna bild, notera att planet saknar stabilisator. Stabilisatorn är inbyggd i vingarna istället och kallas elevons.


Jag har själv inte upplevt en flygning med Concorde men jag har i vart fall fått uppleva den från utsidan och det var något alldeles speciellt måste jag säga, motorljudet under starten är obeskrivbart...hela bröstkorgen skakade och trumhinnan var nog inte långt ifrån att spräckas. Concorde var verkligen ett ingenjörsmässigt underverk och är nog det snyggaste jag har sett i flygplansväg i alla fall!

Snabbfakta Concorde


Längd: 62.17 m

Vingbredd: 25.56 m

Höjd: 11.40 m

Passagerarantal: 100-128

Max cruising speed: 2.04 Mach (2 179 km/h)

Max startvikt: 185 065 kg

Max range: 6 230 km




British Airways sista dag med Concorde bjöd på en sekvens med tre Concordeplan
landandes efter varandra på London-Heathrow...en historisk dag som jag är glad att ha varit med om.

Kommentarer
Postat av: Johannes Anderzon

Najs pix! Riktigt dråmla najs!

2009-02-19 @ 22:40:33
URL: http://www.johannez.se
Postat av: Alex

Sjysst bah...riktigt kul att man fick några in action innan det blev försent.

2009-02-19 @ 22:46:40
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Väldigt fina bilder ! :)

Året före 11/9 var jag i Paris på semester och på hemvägen satt jag i cockpit,underbart( Air France

Boeing 737).

Känner du någon på SAS(så du kan åka jumpseat till/från Paris) ?

Kan du franska ?



För övrigt är Paris en fantastisk stad :)

2009-02-20 @ 03:49:33
Postat av: Alex

Tackar så mycket! Låter fint, jump seat är aldrig fel...helt annat att få sitta och titta framåt för engångs skull. Känner ingen på SAS, frågade faktiskt inte om det igår heller för den delen. Jag läste franska på gymnasiet men kan inte påstå att jag kan det.



Verkar vara lite problem med den franska uppkopplingen så vi får se när nästa inlägg kommer...jag verkar bara kunna kommentera inte ladda upp nytt!!!???

2009-02-20 @ 09:06:19
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0