CALLSIGN

För att kunna identifiera sig över radion när man tar kontakt med flygtrafikledningen har man ett anropsnamn, så kallat callsign. När man flyger med plan från flygklubbar ropar man för det mesta upp med planets registrering exempelvis SE-LLV. Detta blir för tydlighetens skull Sigurd Erik Ludvig Ludvig Viktor vid första kontakt med flygtrafikledningen, därefter förkortar man anropsnamnet.



TFHS fungerar däremot mer som ett litet flygbolag och har eget callsign, University. Varje student har därefter ett eget flight number precis som alla andra flygbolag har. SAS-flighterna till New York heter exempelvis SK903 och SK909. På radion blir det då Scandinavian 903 eller 909. Mitt flight number är UNY 426 och när jag söker kontakt med flygtrafikledningen så ropar jag University 426. Skulle ni höra detta någon gång då är det med andra ord jag som är ute och flyger...beware!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns det något system i tilldelningen av anropssignaler på TFHS, t ex elev nr 426 sedan starten?

2009-02-08 @ 18:18:26
Postat av: Alex

Det är faktiskt mer än vad jag vet men någon form av kronologiskt system bör det ju vara.



Klass 08 har UNY415 till 428 i alla fall.

2009-02-08 @ 20:10:32
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0