EMERGENCY LANDINGS

Simulatorpasset idag bestod av emergency landnings i alla dess former kan man nästan säga. Flygplatsen där allt utspelade sig på var Visby som jag nämnde redan igår. Här var det rejält turbulent och blåsigt med wind shear både under start och landning. Wind shear är plötslig vindförändring inom ett kort område som kan förorsaka förödande scenarion då man plötsligt mister all lyftkraft trots att man har fullt drag på motorer och gör allt för vinna höjd.

Vad gäller landningarna fick vi prova på hur det var att landa med låsta roder. Det var absolut ingen lek speciellt inte när man hade en sidvind på 20-25 knop och när inte sidrodret fungerade! Här måste man ta hjälp av trimmen som förhoppningvis hjälper en aning men absolut inte så mycket som man vill. Provade även på låst skevroder samt höjdroder och även här gäller att hjälpa till med trimmarna. Vad gäller höjdrodret är en bättre lösning att styra nos upp/ner genom dra på/av powern istället men trots det är det inte enkelt vill jag lova. Blev många hårda landningar idag hehe!

Som extra krydda på moset avslutades dagens pass med en landning med ett av landningsställen uppfällda! Det gick helt enkelt inte att få ner så då finns inga fler alternativ än att landa och försöka hålla sig på det ställ som man har nere. Men tyngdpunkten är ju sådan att vingen slår i backen förr eller senare och då får man hoppas att man kan hålla sig på banan så gott det går samt att det inte börjar brinna. Vad jag ser på programmet inför morgondagens pass är det ett liknande scenario som är inplanerat men denna gång ska det nog börja brinna rejält! Man får hoppas att ens gamla kollegor på brandstationen är snabbt ute då!

Kommentarer
Postat av: Conny

Har Fokkern möjlighet att dumpa bränsle?



If so,hur snabbt rusar bränslet ur tankarna?

2009-12-05 @ 22:03:55
Postat av: Alex

Nej det har den inte. De flesta mindre flygplan har inte denna möjlighet utan det är i regel bara långdistansplanen.

2009-12-06 @ 21:10:21
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0