EMERGENCY EVACUATION

Liknande pass idag i simulatorn med olika inflygningar på Visby återigen där man fick erfara både wind shear, engine failure och landningsställsproblem. Denna landning slutade liksom igår med att man fick göra en nödlandning på grund av att landningsstället inte blivit utfällt på ena sidan. Vid sådana här problem har man gott om tid att förbereda både flygvärdinna och passagerare på vad som kommer att ske och vad det beror på om nu inte bränslet är på väg att ta slut.

Man har även möjlighet att informera flygplatsen i fråga att förbereda sig på bästa möjliga sätt vad gäller räddningstjänst vid nerslaget. Här kommer bland annat flygplatsens brandkår vara på plats längs med banan för att snabbt kunna ingripa vid en eventuell antändning av bränslet vid landningen. Haverier kan ju komma väldigt oannonserat också, det kan ju även vara så att det är fel på indikeringen att hjulen verkligen är ute men att något går snett vid sättningen och att stället viker sig. Räddningstjänsten får då ett larm när haveriet redan har hänt och enligt bestämmelserna ska detta bara ta 30 sekunder innan brandbilarna är på väg samt 90 sekunder innan man är ute på haveriplatsen och påbörjat släckningsarbete. Enligt bestämmelserna och certifieringen av flygplan är 90 sekunder även den tid som krävs för att alla passagerarna ska kunna evakuera flygplanet från hälften av nödutgångarna. Detta scenario simulerade vi idag då vi efter nedslaget på banan kanade med ena vingen i banan och en av motorerna antändes. Tro det eller ej men även här finns det en checklista på vad som ska göras innan man lämnar flygplanet. Styrman får i detta läge order av kaptenen att hjälpa till med passagerarevakueringen vid främre nödutgång medan flygvärdinnan tar den bakre nödutgången. Kaptenen ska alltid lämna flygplanet sist efter ha fullgjort allt som checklistan säger, det vill säga stänga av allt som kan orsaka ännu mer förödelse såsom bränslet, batterier med mera.



Två bilder som figurerat på bloggen tidigare men de passar bra även till detta inlägg. Bilderna är från min tid som flygplatsbrandman under civilplikten, kan ju tilläggas att det bara är övning vid detta tillfälle.


Kommentarer
Postat av: Sara

Spännande läsning bejbi! Jag har ju som du vet en liten förkärlek till att läsa om såna här katastrofer... hihi =)

I min värld - speciellt innan jag ska flyga - kan det dock inte hända på "riktigt" ... =)

Puss!

2009-12-09 @ 18:37:17
Postat av: Alex

Man försöker ju allt för att fånga läsaren! Jag visste att du skulle gilla mitt inlägg speciellt med elden på bilderna bejbi! :)

Puss

2009-12-10 @ 00:16:01
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: F

Ack, vad är det jag ser. En stackars utbränd S 32C. Evakueringen torde gått fint, stolarna ser ut att vara borta....och kärran var sist i luften...hmm, kanske 1978? Det var ju november detta år som sista divisionen med spanings-Lansen hade sitt gravöl

2009-12-12 @ 17:14:41
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0