ELECTRICAL SMOKE

Det är mycket nödlägen som det övas på såhär i slutläget på typerating och igår var det dags för rökutveckling i cockpit. Rökutveckling kan framförallt komma ifrån antingen någon av de elektriska komponenter som finns inuti ett flygplan eller från airconditioningen. Igår kom det från de elektriska komponenterna bakom instrumenteringen och på grund av den farliga röken som utvecklas är det oxygenmask och googles som ska på! Det är varken lätt att kommunicera eller se ut i från denna alienliknande kostym speciellt när man samtidigt ska manövrera flygplanet. Vid brand är det av yttersta vikt att landa så snabbt som möjligt i och med man inte vet hur omfattande rökutvecklingen är och om det kan utvecklas till en kraftig brand. Brand är något man verkligen inte vill ha ombord på ett flygplan och detta är något som olyckligtvis föranlett till ett flertal haverier.

Det blir som ni kan förstå väldigt väldigt stressigt i sådana här situationer och ofta försvinner en del av hjälpmedlen i cockpit såsom autopilot, navigeringshjälpmedel med mera vilket betyder att man får som pilot flying ägna den största delen av kapaciteten till att manövrera flygplanet medan pilot not flying går igenom checklistan. I det stora hela fungerade övningen bra och vi kom ner på backen igen helskinnade, men jag vill verkligen inte vara med om detta i verkligheten och det får man hoppas att man kommer att slippa.

Idag är annars en ledig dag men det blir ju som vanligt en del förberedelser till morgondagens pass som går av stapeln redan på morgonen. Då är det dags för ett LOFT-pass igen mellan Borlänge och Arlanda med all planering vad gäller prestanda, väder, massa & balans som ska vara utförd innan passet börjar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0