CLEAR AIR TURBULENCE

Många av er har säkert alla redan hört eller läst om det men det undgår inte mig för att ta upp och skriva lite om vad som hände igår för en Continental Airlines Boeing 767-200. Planet var på väg från Rio de Janeiro till Houston då det över Dominiska Republiken kom in i svår turbulens vilket med största sannolikhet borde varit Clear Air Turbulence, även kallat CAT.

Clear Air Turbulence är som det låter kraftig turbulent luft i den klara luften och är väldigt svår att upptäcka även med flygplanens högteknologiska utrustning. Vad jag kunnat utläsa på nätet flög planet så högt som 38.000 fot vilket är ungefär 11.500 meter, vid denna höjd bör man i regel vara uppe i tropopausen som enkelt förklarat är den gräns där det inte längre förekommer något väder...CAT kan trots det ändå förekomma så här högt upp vilket stärker min teori att det är CAT som flygplanet har flugit in i. Tropopausens höjd varierar dock ganska avsevärt beroende var på jorden man befinner sig, den är lägst belägen vid polerna med ökande höjd mot ekvatorn. Nu var det förvisson relativt nära ekvatorn som planet befann sig vilket skulle kunna betyda att det varit ett vanligt oväder men å andra sidan så borde planets utrustning då upptäckt det på radarskärmen. Med andra ord så tror jag nog att CAT får framstå som största orsak till det hela.

Kaptenen valde att göra en nödlandning i Miami och allt slutade som tur var lyckligt bortsett från ett antal skadade passagerare som fick tas till sjukhus. Med detta i åtanke så ser ni att det är väldigt viktigt att ha säkerhetsbältet på även om man är sittandes i kabinen. CAT kan komma väldigt oväntat! Med det sagt får det vara slut på dagens lilla meteorologilektion och jag hoppas nu jag inte har ljugit alltför mycket för er. En bild ljuger dock aldrig, här kommer flygplanet i fråga Continental Airlines Boeing 767-200 med registrering N76156.



Kommentarer
Postat av: Sara

Usch, det där verkar läskigt! Tur jag inte var med på det planet... hade nog blivit min sista flygtur då... Jag höll ju nästan på att dö av det lilla skumpandet som var sist vi flög hehe... =)

Puss!

2009-08-05 @ 14:15:59
Postat av: Alex

Ja det kanske det hade varit, det lilla skumpandet som vi var med om var nog ingenting i jämförelse hehe... Puss!

2009-08-05 @ 18:03:04
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0