VOR/DME OCH CIRCLING

Idag har jag nog haft den svettigaste dagen någonsin i Cirrusen.....jag brukar inte var den som svettas i första taget men idag kände jag mig helt plask både på tröjan och byxorna hehe! Det berodde nog inte enbart på att det sjukt varmt i kabinen utan även på grund av att det var ett mycket krävande pass där det var ett och annat att hålla reda på.

VOR/DME är en typ av navigationsutrustning som används vid så kallade icke precisionsinflygningar. Dessa inflygningar är inte lika precisa som exempelvis ILS som jag skrivit om tidigare utan här har man minimumhöjder som man lägst får sjunka ner till på förutbestämda distanserna från VOR/DME utrustningen på marken. I profil ser det här ut som en trappa som man flyger ner mot banan. När man är på den lägsta höjden man får sjunka till måste man hålla denna framtill den distans det står på inflygningsinstruktionen, även kallat plate, som man har i knäet. Ser man inte banan vid denna distans är det bara att göra en go around och göra ett nytt inflygningsförsök, har man istället bankontakt vid den aktuella distansen forsätter man landningen. Idag var det soligt och fint som det har varit nu ett tag och då får man sitta med sina snygga avskärmnings-googles för att förhindra att man tittar ut. Däremot så blåste det ganska rejält vilket betydde att man var tvungen att hålla upp för vinden rejält samtidigt som man för första gången på länge fick öva sidvindslandningar.

Denna procedur gjorde jag tre gånger på bana 11R här på Ljungbyhed, två med touch and go och en med go around. Efter det blev det en liknande procedur på motsatt banände det vill säga 29L följt av en circling. Circling går till på så sätt att man flyger in mot motsatt banände och när banan är synlig viker man 45 grader och flyger 30 sekunder ut på denna nya kurs. Därefter svänger man upp mot banans kontrakurs fortsatt med banan i sikte och när man når banänden time:ar man återigen 30 sekunder men korrigerar för eventuell vind. Därefter svänger man in och landar.

Vet inte om jag har kunnat förklarat det hela på ett begripligt sätt men jag gjorde ett försök i alla fall. Ni kanske förstår att det var svettigt i alla fall : )

Kommentarer
Postat av: Filip

var det någon av er som kom lågt över kävlinge ca kl 3 rakt mot nordost i ett av cirrus-planen, såg er i så fall :)

2009-04-28 @ 18:48:37
Postat av: Alex

Det är säkerligen någon i klassen som varit ute på en tidsnavigering. Själv är jag redan klar med alla de övningarna tyvärr, jag får nöja mig med instrumentpasssen istället. Men inte fel det heller iofs! :)

2009-04-28 @ 22:30:54
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0