LÅNGNAV

Precis kommit tillbaka efter en lång dag med både praktik och teori. Dagen började tidigt vid 5.45 med en dusch och sen var det bara att börja med att räkna på vindar för alla mina "leggar" på kartan. Blir en del räknande och preparering av kartan när man ska besöka ett antal flygplatser, blev totalt fyra utöver Ljungbyhed. Planerad avgång hade jag vid 8.20 och efter en snabb genomgång med lärare fick jag klartecken att sticka. Vädret såg riktigt bra ut!



Cirrusens Primary Flight Display (PFD) där man kan få upp det mesta i hjälpväg...autopilot på som ni ser.

Klockan 8.24 var jag i luften och bara några få minuter senare låg jag redan på final till Ängelholms bana 32. Efter studs fortsatte sedan turen längs med kusten till Göteborg. Lite dis i luften men när jag närmade mig bredde Göteborg ut sig rejält och staden såg riktigt vacker ut i morgonljuset. Var en del trafik på Säve och efter att fått inväntat några landningar var det slutligen min tur. Efter studs på Säve blev det sedan kurs mot Jönköping för en fullstopslandning med en välförtjänt äggmacka.


Göteborg breder ut sig framför nosen...



...och runtomkring med både hamnen och Ullevi synligt.

Efter ett kortare stopp var det sen dags igen, start bana 01 Jönköping dvs norrut och sedan en högersväng över stan med ett spegelblank Vättern i bakgrunden. Vilken utsikt! Därefter blev det lite autopilot blandat med lite handjagande ner till Växjö. Växjö's flygplats ligger också vid vattnet och har nog bland de vackraste inflygningarna man kan tänka sig om man kommer in mot bana 19. Fick klart för inflygning mot bana 19 först men vinden vred sig under tiden jag sjönk och jag valde därför att landa bana 01 för att undvika medvind. Efter studsen där steg jag upp till 3000 fot, som jag flög på genomgående hela trippen, för att hitta de sista brytpunkterna innan jag återvände hem till Ljungbyhed. Klockan 12.30 stod jag återigen "on block" framför hangaren med en total blocktid på 3,5 h som pilot in command : ) Lite lunch på det och sen en dubbellektion teori i Flight Planning avslutade den här händelserika dagen!



Lima Uniform Delta som var min reskompis idag får en välförtjänt vila på Jönköping-Axamo.


Kommentarer
Postat av: Conny

Oj,vilken fin dag det måste ha varit ! :)

Mkt rolig läsning.Hur mkt bränsle gick det åt ungefär ?

2009-04-23 @ 21:03:42
Postat av: Christian

Ser riktigt nice ut! Såg dig flyga förbi till 29R då...vi låg ute i solen och latade oss mellan Flight planning och OPp-lektionerna. Skulle också vilja ha flugit idag...sjukt fint väder!



Ha det

2009-04-23 @ 22:04:00
Postat av: Alex

Conny,

Ja mycket bättre kunde det inte bli! Det gick åt ungefär 33 US Gallons vilket motsvarar 125 liter.



Christian,

Jaså där ser man, kul! Perfekt att titta på lite flyg i pauserna ju! Ja det var riktigt fint väder, hela sträckan.

2009-04-23 @ 22:16:57
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Farfar

Nu vet man ju vad som bör ske på nästa herrklubb, sverige runt i ett propellerplan!

2009-04-24 @ 10:28:14
Postat av: Alex

Ja det är mycket möjligt det blir det...ni kan ju försöka gissa kyrkorna eller nåt för att få någon form av tävling hehee...

2009-04-24 @ 22:00:59
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0