FRÖKEN UR

Idag har det varit mycket flygning för min del...började dagen med en "Fröken Ur"-navigering som liknar de övriga tidsnavigeringar som jag gjort tidigare, bortsett från att man denna gång räknar bakifrån. Man får en tid då man vara tillbaka till uppställningsplatsen framför hangaren, även kallad on block time. Utifrån denna tid räknar man sedan bakifrån hur lång tid det tar att flyga den specifika rutten och bestämmer på så vis starttiden för att landa på rätt tid. Rätt rolig övning faktiskt...imorgon blir det en likadan men med andra brytpunkter (kyrkor) att passera givetvis.



Tro det eller ej men det är faktiskt väldigt sällan hela flottan är uppradad på det här sättet, speciellt i sånt här bra väder!


Lima Uniform Golf är nog min favorit...det var med denna maskin jag gjorde min första flygning och antagligen den jag flugit mest hitintills. Idag var det dags igen, Johannes i bakgrunden med Lima Uniform Echo.

Utöver tidsnavigeringen har jag även hunnit med en flygning mellan Kristianstad och Kalmar idag...men denna gång var det som ni förstår i simulatorn. Sulpasset gick ut på att få fortsatt övning i de inflygningsprocedurer som man övat på tidigare men fler och fler moment knyts nu ihop och det känns betydligt mer verklighetstroget. Efter start på Kristianstad vände man efter ett tag tillbaka och följde ILS-proceduren för landning...flygläraren hade dock försämrat vädret så pass mycket att man inte kunde se banan på den höjd man lägst får sjunka till. Detta medför att man inte får fullfölja landningen och man gör då en så kallad "go around". Efter go around gör man i regel ytterligare ett landningsförsök på den aktuella flygplatsen men denna gången gick passet ut på att göra en diversion till en närliggande flygplats som i detta fall blev Kalmar. När man flyger enligt instrument flygreglerna måste man alltid ha alternativa flygplatser som man kan landa på om vädret skulle vara för dåligt på den egentliga destinationen. Vädret var dock dåligt även i Kalmar och här var jag tvungen att göra ytterligare en go around. Vid andra försöket hade vädret blivit bättre och jag kunde slutligen landa.

Kommentarer
Postat av: martin

så, nu är det mer i sin ordning här på bloggen... :)

kaffet smakar bättre då också...

2009-04-17 @ 08:57:54
Postat av: Alex

Låter bra det, allt för ditt morgonkaffe! ;)

2009-04-17 @ 09:29:28
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0