CONTRAIL

Första lediga dagen på påsklovet har delvis ägnats framför datorn trots ännu en dag med fint vårväder i Helsingborg. Har mest pysslat med mitt företag där jag för tillfället håller på att fotografera produktfoton åt en kund, produktfotografi skiljer sig ganska markant från det jag vanligtvis brukar fotografera så det är kul att man breddar sitt område en aning. Då och då mellan redigeringen på datorn har man dock skymtat en och annan kondensationsstrimma på himlen eller contrails som det heter på engelska. Hur uppkommer då en contrail? Svaret på denna fråga fick man i höstas då man läste Meteorologi i ATPL-teorin.

En contrail uppstår av att motorernas varma avgaser/jetstråle hastigt kyls av uppe i det kalla luftrummet, upp över -50 grader. Den hastiga avkylningen ger upphov till kondensation vilket är detsamma som händer när moln bildas. Vissa dagar försvinner contrailen ett tag efter att den bildats medan den vissa dagar ligger kvar och sprids ut över himlen till ett slöjmoln. Detta beror på hur hög luftfuktigheten är i luften, ju fuktigare luft desto snabbare blir den mättad vilket betyder att contrailen inte kan upplösas. Är det istället låg luftfuktighet är det större marginal tills att luften blir mättad och contrailen upplöses därför ett tag efter den har bildats. Nere vid Malmö-Sturup kan man dagligen se mängder av de större flygplanstyperna som är på väg till eller från Asien...man kan vissa dagar även se Emirates Airbus A380 som flyger Dubai - New York. Emirates är dessutom ett av flera bolag som börjat måla sitt namn stort under hela flygplanskroppen, snacka om marknadsföring!

Titta tillbaks imorgon på bloggen för då är det dags att tävla igen, denna gång blir det passande nog contrails där inte helt oväntat ska gissas rätt på flygplanstypen.



Kan bli rätt häftiga effekter ibland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0